Abuya imej Islam sekarang nampak buruk di mata dunia

"Abuya, imej Islam sekarang nampak buruk di mata dunia. Dengan sikap umat Islam sendiri dan musuh Islam yang burukkan Islam tetapi gunakan Islam...macam pengganas yang gunakan Islam walhal dunia pun tahu siapa mereka..."
Abuya Sy.Imam Ashaari Muhammad at-Tamimi ;
1. Allah swt izinkan semua ini berlaku. Dalam proses semua ini akan lahir di kalangan umat Islam golongan yang bertaqwa. Selagi golongan yang bertaqwa tidak ramai maka Allah akan biarkan. Kerana hanya kepada mereka yang bertaqwa sahaja akan diberikan bantuan dan kemenangan.
2. Supaya dunia tahu siapa Islam sebenar dan yang pura-pura. Mereka yang berlakon dan pura-pura tak boleh kekal lama? Kejatuhan empayar Usmaniah hampir 100 tahun. Dan musuh Islam serta mereka yang bertopengkan Islam sudah terserlah. Memang masanya sangat hampir tiba.
3. Allah swt nak perlihatkan kuasa-Nya. Hakikatnya Allah jualah yang membela agama-Nya. Peluang dan masa yang ada diberikan untuk melihat dikalangan hamba-hambaNya siapa yang bersungguh-sungguh ikhlas kerana Allah. Kemenangan yang Allah berikan kepada Rasul dan sahabat pun setelah lahirnya mereka yang bertaqwa dan ikhlas. Boleh sahaja Allah berikan kemenangan kepada Rasul, kepada agama-Nya tanpa tunggu kita. Semua ini hanyalah kerana Allah sayangkan hamba-hambaNya.

Ramai terima mesej yang cukup mengelirukan rakyat dan bersangka buruk bahawa Bajet 2019 yang baru diumumkan oleh YB Lim Guan Eng memperuntukkan 271 billion untuk Malaya manakala Sabah hanya dapat 5 billion dan Sarawak 4 billion

Ramai terima mesej yang cukup mengelirukan rakyat dan bersangka buruk bahawa Bajet 2019 yang baru diumumkan oleh YB Lim Guan Eng memperuntukkan 271 billion untuk Malaya manakala Sabah hanya dapat 5 billion dan Sarawak 4 billion.
Ini bukan sahaja tidak betul, tapi ia seolah-olah membodohkan rakyat Sabah. Saya akan perjelaskan.
Anggaran perbelanjaan kerajaan persekutuan 2019 ialah RM314.5 billion. Ia dibahagikan kepada dua bahagian:
- Perbelanjaan Mengurus: 259.8 billion
- Perbelanjaan Pembangunan: 54.6 billion
Saya hairan mana figure diorang dapat 271 billion? Itu perbelanjaan mengurus atau pembangunan? Jelas sekali, ini merupakan satu sangkaan jahat dan tuduhan yang tidak berasas.
Dalam ucapan Menteri Kewangan, Sabah diperuntukkan 5 billion dan Sarawak diperuntukkan 4 billion. Itu adalah dari perbelanjaan pembangunan iaitu keseluruhannya 54.6 billion. 5 billion dari 54.6 billion untuk Sabah sememangnya tidak mencukupi tapi itu tidak bererti Malaya ambil baki semua.
Sebenarnya, Sabah dapat hanya 4.1 billion pada tahun 2018 dalam Bajet Barisan Nasional dan Najib. Sabah dapat lebihan 1 billion dalam bajet kerajaan baharu. Saya beri dua contoh yang dinyatakan dalam buku bajet:
1. Bajet untuk Bekalan Elektrik Luar Bandar Sabah dinaikkan dari 181.8 juta pada 2018 ke 430 juta pada 2019. (Lebih dua kali ganda!)
2. Bajet Bekalan Air Luar Bandar Sabah dinaikkan dari 129 juta pada 2018 ke 295.5 juta pada 2019.
Itu jelas menunjukkan bahawa Sabah dapat lebih banyak berbanding dahulu. Jangan mudah-mudah dikelirukan. Orang yang cuba buat sangkaan jahat ini main tipu kerana mereka ingat kamu tidak faham baca buku bajet.
Ok. Apa terjadi perbelanjaan mengurus 259.8 billion? Adakah semua ini disalurkan ke Semenanjung Malaysia? Tidak.
Sebahagian besar dari perbelanjaan mengurus ialah emolumen (gaji) dan bekalan kemudahan pejabat. Untuk semua kakitangan kerajaan dan penjawat awam termasuk guru-guru dan doktor-doktor kita. Ia tidak dikategorikan ke mana-mana negeri. Kerana guru-guru yang dapat gaji sememangnya dari seluruh negara. Ertinya perbelanjaan mengurus 259.8 billion ini Sabah pun dapat.
Jangan lagi ditipu dan dikelirukan. Semua fakta ada di laman web kementerian kewangan Malaysia treasury.gov.my
Sila sebarkan. Gunakanlah fakta yang benar! Orang Sabah bukan senang-senang kena tipu.

Bila yang jadi Kuli tidak mengaku dia Kuli

Bila yang jadi Kuli tidak mengaku dia Kuli.
Assalamualaikum dan selamat pagi. Semoga kita semua bahagia atas berkat Allah. Kini kita masuk bulan ke sebelas bernama November. Siapa agaknya yang menjadikan bangsa melayu ini bangsa kuli? 60 tahun merdeka, 22 tahun di tangan orang yang berkata Melayu ini bangsa kuli. Sebabnya bangsa Melayu ini jadi bangsa Kuli kerana kroni di zaman pemerintahannya sehingga lahir reformasi 1998.
Kerajaan PH sudah membekukan berbagai projek. Projek MRT harga di kaji semula. Kemudian konunnya harganya kurang berjumlah RM3Billion.. Kurang bukan kerana nak kurangkan harga sebalik ada dua perhentian tidak di buat oleh Kontrektor utama dan pembinaan tidak perlu. Harga masih kekal. Rakyat di tipu hidup2,
Kemudian kompang sana sini akan di kaji semula projek runding terus yang di buat oleh Kerajaaan BN.. banyak tawaran dan sebagai di batalkan oleh Kerajaan PH terutama syarikat bumiputra yang di tawarkan. Baguslah di batalkan, rakyat suka.
Tetapi bagaimana dengan projek Landasan Berkembar Gemas Johor Bharu.. Itu pun projek runding terus berjumlah RM 9Billion, kena tak batal dan di kaji semula harga atau dibatakan terus kerana syarikat yang dapat itu dari China?. Batalkanlah.
Sebab kesemua projek itu di subkan kepada YTL.. Siapa YTL? syarikat yang banyak Melayu jadi Kuli kepadanya termasuk orang yang bercakap 'tak guna bercakap ketuanan melayu jika melayu jadi kuli' Itu belum termasuk projek Bistari Net oleh Kementerian Pendidikan yang diberikan kepada syarikat yang sama. Sampai sekarang tidak ada sesiapa dalam Kerajaan PH yang membangkitkan termasuk Menteri Pendidikan yang memperjuangan isu kasut dan stokin.
Maka siapa sebenarnya menjadi Kuli? bukankah dia.
Sila share.
Catatan Pagi oleh
Sang Kelembai.
Bandar Sri Permaisuri.
November 1, 2018

Apabila tiba sakaratul maut tatkala roh berada di halkum kita akan diperlihatkan buat kali terakhir kehidupan dunia kita dan buat pertama kali alam yang akan kita kunjungi dengan melihat wajah Malikut Maut

Apabila tiba sakaratul maut, tatkala roh berada di halkum kita akan diperlihatkan buat kali terakhir kehidupan dunia kita dan buat pertama kali alam yang akan kita kunjungi dengan melihat wajah Malikut Maut. Buat diriku dan mereka yang buta seperti aku, kita juga akan diperlihatkan keadaan itu sekali pun hari ini kita buta.
Alangkah malangnya kita kalau di saat itu kita buat pertama kali dapat melihat dan diperlihatkan akan segala tanda-tanda keburukan hidup kita akan datang yakni di alam barzah dan akhirat. Sudahlah di dunia ini kita dikurniakan Allah buta, sebaik dibuka hijab kita tatkala mengadap sakaratul maut yang kita lihat adalah kegelapan masa depan.
Namun, alangkah beruntungnya kita yang tidak pernah melihat dunia ini sejak lahir atau selepas beberapa lama dari kelahiran kita, Di saat kita menghadapi sakaratul maut kita diperlihatkan pula dengan keadaan anak-anak yang soleh sedang mendoakan kita yang menuju perjalanan mati, bahagianya kita ketika itu. Kita juga diperlihatkan wajah malaikat maut yang berseri-seri untuk menyambut roh kita yang ketika itu amat rindu kepada penciptaNya, kita juga ketika itu rasa tidak sabar untuk bertemuNya. Kita juga ditunjukkan masa depan yang baik bila menuju alam baru.
Allahu akbar! ketika itu kita tidak akan menyesal menjadi buta hari ini sebaliknya merasa beruntung kerana meninggalkan dunia yang tidak kekal dan penuh dengan fitnah ini. Marilah di hari jumaat ini kita yang buta ini renungkan bersama akan nikmat Allah yang telah Allah kurniakan kepada kita selama kita di bumiNya walau dalam keadaan buta. Bukankah Allah beritahu bahawa akan Dia gantikan penglihatan kita yang ditarik ini dengan syurga? Lalu, bersyukurlah kita dengan buta dan redhalah kita dengan segala ketentuanNya.
Semoga aku dan kita semua berjaya di dunia lebih-lebih lagi di Akhirat kelak. Selamat bertemu di jannah Allah bila tiba masanya nanti. Jangan lupa baca surah Al-Kahfi hari ini sekurang-kurangnya 10 yang pertama dan 10 yang terakhir.
Wa Allahu alam.

Hebatnya orang yang berprinsip Air muka orang yang berprinsip itu riang menyenangkan dan bahagia

Hebatnya orang yang berprinsip.
Air muka orang yang berprinsip itu riang, menyenangkan dan bahagia. Sikap mereka optimis, positif dan berghairah. Semangat mereka antusias, penuh harap dan mempercayai. Mereka ingat dengan pesan Rasulullah saw “Senyummu dihadapan saudaramu adalah sedeqah”.
Mereka Memancarkan Energi Positif.
Energi positif ini seperti medan energi atau aura yang mengeillingi mereka dan juga mengisi atau menambah medan energi negatif di sekitar mereka. Mereka juga menarik dan memperbesar medan energi positif yang lebih kecil.
Apabila mereka bertemu dengan sumber energi negatif yang kuat, mereka akan menetralisir atau menyingkiri energi negatif itu. Kadang kala mereka langsung meninggalkannya dan berjalan menjauh dari orbitnya yang beracun.
Sikap bijak memberi mereka kemampuan untuk mengetahui kekuatan energi negatif itu sekaligus rasa humor dan pengetahuan akan wakatu yang tepat untuk menanganinya.
Mereka Mempercayai Orang Lain.
Orang-orang yang berprinsip tidak bereaksi berlebihan pada prilaku negatif, kritikan atau kelemahan-kelemahan manusiawi. Mereka tidak merasa hebat ketika menemukan kelemahan-kelemahan orang lain.
Mereka tidak naïf; mereka sedar akan kelemahan. Namun mereka menyedari bahwa prilaku dan potensi adalah dua hal yang berbeda. Mereka percaya orang mempunyai potensi yang tak nampak.
Mereka mensyukuri kelebihan mereka dan merasa wajar untuk dengan tulus memaafkan dan melupakan kekasaran orang lain. Mereka tidak berkeluh kesah.
Mereka tidak mau mengecop dan melabel orang lain, mencirikan orang mengkotak-kotakkan dan berprasangka. Mereka lebih memilih untuk melihat potensi yang terpendam pada setiap orang dan memahami proses untuk membuat potensi itu terwujud.
Mereka yakin bahwa setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kekurangan itu disebabkan potensi yang belum berkembang. Lihatlah bahwa Rasulullah mengutamakan musyawarah dalam segala urusan dan Islam menjadikan prinsip ini asas dalam pembangunan Islam.
Ingatlah dengan firman Allah, “Dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam suatu urusan…”.

Harusnya Energi kita dihabiskan untuk saling membangun kerjasama dengan semua lini

Harusnya.. Energi kita dihabiskan untuk saling membangun kerjasama dengan semua lini.
.
Relawan dan pemerintah bahu membahu..
Fokus pada penyaluran bantuan yang masih terhambat. Dan pemulihan pasca bencana.
.
Saudara kita di Palu dan sekitarnya butuh bantuan secepatnya. Kita yang di sini, tak perlu saling menjatuhkan. Fokus saja sekarang memikirkan cara tercepat agar bantuan bisa sampai ke lokasi.
.
Berdoa untuk seluruh Relawan dan seluruh unsur pemerintah baik TNI, BASARNAS, dll yang bahu membahu tanpa memikirkan keselamatan diri..
Kita doakan sama-sama..
Al fatehah.. Aamiin
.
#SiJumReaksiCepat #UntukPalu #BersatuUntukPalu

Inilah gambaran keadaan politik kita saat ini

Inilah gambaran keadaan politik kita saat ini,.
Ternyata meski calonnya orang-orang baik, kalau tidak bertemu dengan rakyat yang juga baik. Maka kebaikan tak akan pernah bisa berkuasa.
.
Pantas saja para hukama berkata..
"Pemimpinmu itu adalah cerminan dari dirimu.."
Saya akhirnya paham..
.
Kalau mau negeri ini lebih baik..
Maka kita sebagai rakyat juga harus punya prinsip. Takutlah kepada Alloh, dan pilihlah pemimpin yang juga takut kepada Alloh jika tidak amanah.
.
Tak salah jika para ulama sekarang memerintahkan setiap umat islam mulai bergerak dari mimbar-mimbar masjid, dan majelis-majelis taklim. Karena karakter rakyat dan pemimpin yang dibentuk dari lingkungan dakwah, akan jauh lebih kuat mentalitasnya dalam memegang prinsip yang Haq.
.
Dan kita sebagai rakyat..
Harusnya mulai punya idealisme. Pilihlah pemimpin yang tidak memberi uang saat kampanye..
Karena mereka yang memberi uang, ujungnya bakalan ngambil uanh juga.
.
#PelajaranRahmatBerkah #PolitikBaik

WALLPAPER Q A Berikut merupakan wallpaper Q A bertajuk Pengaruh Ideologi dan Pemikiran yang disediakan oleh Unit Tutorial dan Research Development R D dibawah Unit Pendidikan BKKIMM sesi 2017 2018

[ WALLPAPER | Q& A ]
Berikut merupakan wallpaper Q&A bertajuk "Pengaruh Ideologi dan Pemikiran" yang disediakan oleh Unit Tutorial dan Research & Development (R&D) dibawah Unit Pendidikan BKKIMM sesi 2017/2018.
?Apakah yang dimaksudkan dengan Ideologi?
•Ia bermaksud fahaman, cita-cita,haluan dan aliran pemikiran. Ia juga bukan sekadar pendapat sahaja bahkan akidah yang diperjuangkan dengan bersungguh-sungguh dan penuh pengorbanan.
?Bagaimanakah Ideologi ini boleh meresap masuk ke dalam pemikiran umat islam zaman sekarang?
•Ada penganut masih mengaku beragama islam dan dan mengkaji sedalam-dalamnya ajaran islam. Ada juga yang masih tidak faham, tidak mengerti atau jahil mengenai islam. Paling malang apabila seseorang itu jahil murakkab (Tidak sedar dirinya jahil) tetapi mahu bercakap mengenai islam sehingga terjebak dengan ideologi-ideologi dan berjuang dengan bersungguh-sungguh membelakangkan ajaran islam sendiri.
?Seiring kecanggihan teknologi moden, semakin ramai dikalangan ahli masyarakat tanpa disedari terjebak dalam Ideologi sebegini sehingga mengabaikan hukum-hukum Tuhan. Mengapakah masyarakat semakin berani berbuat demikian?
•Hal ini kerana mereka mendakwa Islam itu tidak sesuai lagi pada zaman ini atau islam itu mesti disesuaikan dengan ideologi dengan membuat perubahan-perubahan berani sehingga menghalalkan yang haram atau sebaliknya.
?Apakah bentuk-bentuk ideologi dan pemikiran yang menyesatkan?
•Memisahkan agama dengan politik
•Membahagikan kelas dengan masyarakat.
•Membentuk pemikiran rakyat supaya mengabdikan diri kepada negara semata-mata
•Kebendaan menjadi dasar penting dalam menentukan kebahagiaan manusia.
?Amerika pusat penyebaran ideologi Lesbian,Gay,Bisexual dan Trasgender (LGBT). Mengapakah ideologi ini ditolak dan diterima oleh sesetengah pihak?
•Golongan ini berkembang kerana mendapat sokongan dari ahli politik serta golongan kapitalis yang mengeksploltasi mereka untuk kepentingan diri. Perjuangan LGBT tidak lebih daripada perjuangan untuk mendapatkan pengiktirafan atas perbuatan terkutuk mereka yang tidak memberikan sebarang manfaat selain hanya memuaskan nafsu songsang golongan ini.Islam mengharamkan LGBT berdasarkan dalil Al-Quran (As-Syu'araa 165-166), (Al-A'raf 80-81)
?Bagaimanakah umat islam harus mendepani masalah ideologi pada masa kini?
•Sebagai umat islam, kita seharusnya mamahami makna iman, islam dan rukun-rukunya serta perkara yang membatalkan secara umum selain mengenali fahaman-fahaman dan mazhab-mazhab berkait dengan akidah agar tidak terjerumus ke lembah kesesatan.
"Mahasiswa Rabbani, Membumi Bakti"
"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"
#BKKIMMKesatuanKami
#BersamaBersatu

Assalamulaikum Rakan FB yang dikasihi Saya akan ke Battambang Kemboja untuk membantu pendidikan Islam di salah sebuah kampung di sana Saya juga akan menyampaikan sumbangan yang saya dapat dari pengumuman tempohari dalam FB serta dari rakan2 UUM yang berju

Assalamulaikum. Rakan FB yang dikasihi...
Saya akan ke Battambang Kemboja untuk membantu pendidikan Islam di salah sebuah kampung di sana, Saya juga akan menyampaikan sumbangan yang saya dapat dari pengumuman tempohari dalam FB serta dari rakan2 UUM yang berjumlah RM800.00. Terima kasih pada hamba2 Allah yang telah bankin dalam akaun BIMB saya ummi dari Kelantan, pensyarah UUM, Alumni UUM serta rakan FB.
Saya juga akan menjalankan akikah untuk seorang hamba Allah yang sudi untuk melaksanakan akikah seekor kambing. Harga kambing ikut kilo . Sekilo USD5. Saya ambil kos seekor kambing RM500. lebihan daripada beli kambing saya akan buat kenduri untuk jamuan masyarakat Islam di sana.
Sekiranya ada rakan FB yang ingin sedekah, bagi zakat dan buat akikah saya terima lagi sebelum ptg esok. No akaun saya 02093020593463 BIMB MOHD YUSNAIDI MD SABRI
Sekian.

Kita jangan sesedap mulut je kata Semua ni salah ahli PAS jugak mereka yang naikkan pemimpin konservatif tu

Kita jangan sesedap mulut je kata,
"Semua ni salah ahli PAS jugak, mereka yang naikkan pemimpin konservatif tu"
Kerana yang mengundi di muktamar bukanlah sejuta ahli PAS pun. Lebih kurang seribu lebih je ahli yang mengundi.
Lebih baik kita sebut macam ni,
"Kalau seribu ahli PAS nak orang yang pernah khianat dan menipu sejuta ahli PAS suatu masa dahulu naik, itu hak merekalah. Dan kalau seribu ahli PAS mahu kaki ponteng mesyuarat naik, itu hak merekalah!"
-ABU-