Keputusan SPM NS dan kemenjadian murid 458 calon cemerlang semua A dari 15 829 calon spt dilaporkan oleh pautan dibawah

Keputusan SPM NS dan kemenjadian murid.
458 calon cemerlang (semua A) dari 15,829 calon spt dilaporkan oleh pautan dibawah.
1. Akupun capai hp dan kira. Ini bersamaan 2.89%. Aku tak faham kenapa hanya ini sahaja yang dilaporkan dan hanya ini yang ditonjolkan angkanya. Aku jangka majoriti calon bertuah tersebut pun dari sekolah elitas berikut
Kolej Tunku Kurshiah
Sekolah Berasrama Penuh Integrasi
Sekolah Menengah Datuk Abdul Razak
Sekolah Menengah Sains Rembau
Sekolah Menengah Sains Tuanku Jaafar
Sekolah Menengah Sains Tuanku Munawir
Sekolah Menengah Agama Persekutuan
2. Kalaulah 90 % dari semua As tersebut datang dari sekolah elitas di atas, apa jadi dengan ribuan calon SPM yang lain disekolah harian ? Aku lebih berminat utk mengetahui kelompok majoriti ini, bukan mengharapkan mereka dapat semua As juga, tetapi sejauh mana sistem pendidikan telah meningkatkan potensi diri majoriti murid2 ini spt yang termaktub dalam falsafah pendidikan negara, sebelum kita dgn mudah menyebut KBAT, PAK21, TS25, STEM dll istilah yang tidak mendatangkan banyak makna jika polar 'piramid' inilah yang diperolehi selama ini... dgn dasarnya terhuni majoriti murid yang gagal akademik dan sekaligus terkait dengan potensi diri yang tidak menjadi.
3. Saya hanya menduga, polar ini mungkin satu indicator kita masih jauh dalam aspek kemenjadian murid... bukan untuk menjadi cemerlang dgn semua As.. tetapi menjadi insan yang terbina potensi diri mereka... menjadi warga yang 'baik' serta menjadi 'aset' masa depan kemajuan negara, bangsa dan agama dlm pebagai bidang.
4. Bilangan As tidak penting (apatah lagi dgn % yang kecil) jika % bilangan yang gagal jauh lebih besar... yang terkait dengan motivasi yang rendah, sikap yang negatif thdp pembelajaran dll yang dibimbangi tidak berbaloi dgn pelaboran besar yang telah dicurahkan... apatah lagi nak dikaitkan dengan apa yang disebut dalam TS25... 'melahirkan modal insan unggul'... aku nak menaipnyer pun tersipu2.
5. Mohon teliti perkara ini dari sukatan hinggalah aspek membina motivasi serta self-esteem murid. Wpun ini tugas semua pihak termasuk ibu bapa namun sistem lah yang akhirnya menjadi pengadun menghasilkan apa yang kita perolehi sekarang ini...
OT
Sumber:
http://www.kosmo.com.my/…/458-calon-spm-2017-negeri-sembila…

Paling penting kena konsisten Artikel ni pun cakap at least ambil masa 6 bulan untuk makanan tambahan untuk menunjukkan kesan

Paling penting kena konsisten. Artikel ni pun cakap at least ambil masa 6 bulan untuk makanan tambahan untuk menunjukkan kesan.
Dan terbukti KKM pun sokong dengan pemilihan makanan tambahan yang BIJAK mampu merendahkan risiko penyakit kronik.
Macam mana nak jadi bijak dalam memilih makanan tambahan? Semak dengan teknik ini:
✅ Dibangunkan oleh saintis yang bertauliah, Bukan takat Doktor/Profesor yang sendiri bagi gelaran doktor tau
✅ Dibuktikan dengan kajian klinikal. Lebih baik jika dapat pengesahan pihak ketiga supaya kajian tersebut benar-benar terbukti
✅ Memiliki Landmark Study yang benar-benar membuktikan kesan baik jika digunakan untuk jangka masa panjang

Nampaknya bukan setakat kenyataan Azmin yang menyebut pemimpin Amanah tak amanah dan penipu dia juga gerakkan budak budak dia termasuk arahan melalui ketua ketua cabang untuk serang Amanah

Nampaknya bukan setakat kenyataan Azmin yang menyebut pemimpin Amanah tak amanah dan penipu... dia juga gerakkan budak - budak dia termasuk arahan melalui ketua ketua cabang untuk serang Amanah...
Ni contoh group whats app cabang Sg.Besar yg mana ketuanya Fauzi yg minggu lepas melalui whats app group ketua ketua cabang Malaysia sebarkan gambar edit fitnah cheGuBard.. dia yg sama pula menjilat Azmin arahkan semua AJK cabang Sg.Besar utk serang Amanah... dia ni tak heran sebab PRU masa Khir Toyo jatuh dialah berlagak dengan dacing nya puja Khir Toyo.. dia ni bakal calon PKR Dun Sungai Panjang katanya...
Jemput klik juga http://chegubard.blogspot.my/…/ugutan-saman-cabar-xavier-sa…

Al marhum Tuan Guru Nik Aziz dan Ustaz Ahmad Yaakob

Al-marhum Tuan Guru Nik Aziz dan Ustaz Ahmad Yaakob.....
Semalam berbual dengan seorang penyokong parti Amanah,dia tanya saya ''Ustaz...kenapa aura tok guru takde dalam diri Ustaz Ahmad Yaakob (Mb Kelantan)??
Saya tanya,maksud enta??....Jawabnya,macam cara pentadbiran dia,pengetahuan dia dalam politik dan lain-lain amat berbeza...
Saya jawab....Yang lantik Ustaz Ahmad pun tok guru,mungkin ada keistimewaan yang tok guru lihat pada beliau.Setiap orang cara kerjanya berbeza,nak puaskan hati kita,sampai bila-bila kita tak kan puas....
Rakyat Kelantan lebih tahu tentang keadaan MB mereka sendiri,bacaan politik setiap orang berbeza...
Diakhir kata-kata saya.....'Ada hikmahnya Allah gerakkan hati al-Marhum Tok Guru untuk lantik Ustaz Ahmad Yaakob sebagai MB Kelantan,saya yakin Tok Guru dah buat pertimbangan sewajarnya untuk melantik Ustaz Ahmad Yaakob sebagai pengganti beliau.
#Nilaidenganilmubukanemosi

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته☀
?Salam Berkah Darussalam?
?Selamat Menyambut Nisfu Sya'ban?
الله أكـبر... الله أكـبر... الله أكـبر
Setengah purnama lagi bertemu Ramadhan...
Muhasabah diri?
Upgrade Iman?
Koreksi kesalahan?
Istiqaamah amalan?
Jauhi kesombongan?
Bicara Fillah dipraktikkan? Husnudzon minda & hati?
?ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْﻢِ?
•••♡سبحان الله♡••
•••♡والحمد لله♡••
••♡?ولاإله إلاالله?♡••
•••♡?والله أكبر?♡•••
ولا حول ولا قوة الا بالله
?Ya Allah,
Mohon Kau jadikanlah kami sekaliannya yang memanjatkan doa ini untuk menjadi hamba2 Mu yang senantiasa memuhasabah diri, merendah diri, koreksi diri dan jauh dari sifat2 sombong, keji dan bongkak
?Ya Allah,
Pandulah kami semua kejalan Ukhwah, Mahabbah dan saling hormat menghormat antara satu sama lain, jadikanlah kami saudara sejati / Hubban Limaanan.
?Ya Allah
Alhamdulillah kerana dengan qada' dan qadar Mu kami masih Engkau takdirkan untuk bertemu dan terus beramal dibulan Sya'ban dan hari ini Hari Berkah Nisfu Sya'ban.
Andai ada rezeki umur buat kami bertemu bulan maghrifah bulan Ramadhan Kariim... berilah kan umur ta'at dalam kemampuan untuk tetap istiqaamah dalam solat lima waktu, berpuasa disiang hari, berjema'a tarawih dimalam hari dan bertadarus tadabbur Al Qur'an sebelum melelapkan mata. Beramal sunnat menambah pahala, pada kemuncaknya bertemu malam Lailatul Qadar insyaa Allah.
?Ya Allah,
Mohon Kau jadikanlah kami semua satu hati dalam kekeluargaan kami, persaudaraan kami, kejiranan kami, persahabatan kami dan perkenalan kami mengikut aturan serta landasan agama Mu, dan jadikanlah Ukhwah kami sebagai asbab untuk kami MEMASUKI SYURGA2 MU dan lepaskanlah kami dari API NERAKA.
?Ya Allah,
Tambahkanlah ilmu yang bermanfaat untuk kami, agar kami menjadi orang yang dapat memberi manfaat buat orang lain. Jangan jadikan ilmu yang kami ada sebagai punca / sumber kepada rosaknya akhlak kami, tapi jadikanlah ilmu yang kami ada, sebagai sumber untuk kami membina akhlak lebih yang baik dari sebelumnya.
?Ya Allah,
Janganlah disebabkan ilmu yang kami ada lalu kami merendahkan orang lain dan membesarkan diri kami.
?Ya Allah,
Hindarkanlah kami dari bersifat sombong. Ampunilah dosa2 kami dan hindarkanlah kami dari Ilmu yang tidak mendatangkan manfaat. Allahumma Aamiiin
?Ya Allah
Ampunilah dosa2 kedua ibu bapa kami, terimalah segala amal kewajipan dan kebajikan yang mereka lakukan dengan lipatan pahala yang membawa mereka keSyurga Mu ya Arhamar Rahimin.
?رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
?وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
?وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
?آمِيّنْ آمِيّنْ آمِيّنْ يَا رَبَّ العَـــالَمِيْنٍ
??????????

Status FB Sukiman Karena setiap umat beragama berhak meyakini kebenaran agamanya makanya agama tidak boleh masuk ranah publik

(Status FB Sukiman)
Karena setiap umat beragama berhak meyakini kebenaran agamanya, makanya agama tidak boleh masuk ranah publik. Kalau masuk ranah publik pasti kacau. Agama harus berada di ranah privat.
Yang Islam merasa agamanya paling benar, maka semua orang harus ikut aturan Islam.
Yang Kristen merasa agamanya yang paling benar, maka semua orang harus ikut aturan agama Kristen.
Yang Hindu merasa agamanya yang paling benar, maka semua orang harus ikut aturan agama Hindu.
Yang Buddha merasa agama nya yang paling benar, maka semua orang harus ikut aturan agama Buddha.
Akhirnya pasti ribut. Maka dibuatlah aturan bersama yang mengakomodasi semua umat beragama dan pembatasan pengakuan paling benar. Bangsa Indonesia sudah sepakat Pancasila dan UUD'45 sebagai pedoman hidup bersama. Gak bisa dirubah, kalau dirubah pasti akan terjadi kekacauan.
Jangan egois jadi orang beragama. Kalau kamu berhak merasa paling benar, orang lain juga punya hak yang sama. Ngerti kamu DALRUN, kadal gurun!!!!

Sebentar tadi baru sahaja bermimpi dengan sahabat dunia akhirat Khairul Amirul Shafiee Al Muqry dan Muhammad Lutfi di dalam tidur

Sebentar tadi, baru sahaja bermimpi dengan sahabat dunia akhirat Khairul Amirul Shafiee Al-Muqry dan Muhammad Lutfi di dalam tidur..
Waktu tu sedang berbincang pasal perjalan program dan hala tuju Seminar I Can Do It dan Muqry Motivation & Training di suatu tempat sambil menyantap makanan..
Sambil tu mengusik masing2..mengenakan orang itu orang ni..hebat, sampai bawa ke dalam mimpi..
Rindu mahu ketemu dan berprogram dengan dua orang sahabat hebat ni..
Jom jaulah raya..!
#seminaricandoit
#muqryteam
#alonginthehouse

Hujung minggu ini dengan 3 majlis 1 38 cawangan Dzul Iman di Zon Tengah 2 Dzul Iman Jalan Abdul Samad JB 3 Dzul Iman Tronoh Perak Meraikan anak anak kecil kesayangan kita yang bakal meninggalkan alam PRAsekolah ke sekolah

Hujung minggu ini dengan 3 majlis.
1. 38 cawangan Dzul Iman di Zon Tengah
2. Dzul Iman Jalan Abdul Samad, JB
3. Dzul Iman Tronoh, Perak.
Meraikan anak-anak kecil kesayangan kita yang bakal meninggalkan alam PRAsekolah ke sekolah.
Moga lebih 700 graduan kecil ini akan baik-baik saja. Didoakan para pendidik yang menyambut mereka akan mendidik mereka penuh kasih sayang. Diizin menjadi kanak-kanak sesuai usia mereka. Digilap potensi dan wibawa mereka, serta membawa mereka dekat kepada Allah Ta'ala.
Allahumma amiin ?
#mewariskankebenaran