RINGKASAN HARIAN HARAKAHDAILY _10 Ramadan 1439H_ _26 Mei 2018_ NASIONAL Tafakkur dan Tafaqquh Juz 10 http www harakahdaily net 6822 tafakkur dan tafaqquh ju

♨ *RINGKASAN HARIAN HARAKAHDAILY* ♨
_10 Ramadan 1439H_
_26 Mei 2018_
? *NASIONAL*
Tafakkur dan Tafaqquh Juz 10
http://www.harakahdaily.net/…/6822-tafakkur-dan-tafaqquh-ju…
Budi bicara penyusunan jawatan politik
http://www.harakahdaily.net/…/6821-budi-bicara-penyusunan-j…
Geoeskatologi (10): Sungai Furat
http://www.harakahdaily.net/…/6820-geoeskatologi-10-sungai-…
Penghancuran benteng Bar Lev
http://www.harakahdaily.net.my/…/6819-penghancuran-benteng-…
Usah gopoh ubah struktur kerajaan
http://www.harakahdaily.net.my/…/6818-usah-gopoh-ubah-struk…
Hormati, jagalah keutuhan Institusi Raja-raja Melayu
http://www.harakahdaily.net/…/6816-hormati-jagalah-keutuhan…
? *BERITA*
K'jaan Terengganu buka permohonan miliki rumah
http://harakahdaily.net.my/…/6815-k-jaan-terengganu-buka-pe…
? *FIKRAH*
Tarbiah pasca kemenangan
http://www.harakahdaily.net/…/fikrah/6817-tarbiah-pasca-kem…
? *30 TAHUN HARAKAH*
'OMBUDSMAN' ELAK SALAH LAKU
http://harakahdaily.net.my/…/74-hd-30-tahun/6814-ombudsman-…
-----------------------------
_*Harakahdaily*_ merupakan portal berita milik Parti Islam Se-Malaysia. Layari laman media berikut untuk mengikuti perkembangan terkini :
*Portal* - _visit us!_
https://www.harakahdaily.net
*Facebook* - _like, like, like !_
https://www.fb.com/harakahdaily
*Twitter* - _follow us !_
https://www.twitter.com/hdaily09
*Youtube* - _don't forget to subscribe us!_
https://www.youtube.com/channel/UC83BjNtq-3VTL9j_B9-E0xQ
*MyHarakah Bazaar* - _shopping !_
http://www.myharakahbazaar.com
BENAR | ISTIQAMAH | SEJAHTERA

Sarawak Report dan Macai Kaki Fitnah Tak serik serik Sarawak Report SR tabur fitnah

Sarawak Report dan Macai Kaki Fitnah!
Tak serik-serik Sarawak Report (SR) tabur fitnah. Fitnah yang dibuat tak habi-habis dengan motif nak burukkan imej kerajaan.
KWSP nafi sekeras-kerasnya dakwaan Sarawak Report berhubung urusan perjanjian antara KWSP dengan Limage Holdings SA, Limage Southwest Holdings.
Bukti-bukti yang kononya ‘Surat Ganti Rugi, dan ‘Surat Lantikan’ adalah palsu. KWSP dah buat report polis dah pun tahun 2015 dan 2016. Tetiba berita palsu ni keluar balik! Tak habis-habis nak fitnah hasut rakyat!
SR ini portal propaganda pembangkang. Berita-berita palsu dan fitnah dah jadi makanan dorang. Bekas pengarangnya, Lester Melanyi sendiri pernah mengakui “90 peratus berita Sarawak Report adalah palsu dan telah diubah suai”.
Macai Pakatan Harapan suka mengambil sumber Sarawak Report untuk menyerang kerajaan.
Sumber pun fitnah dan berita palsu, ini ke level-level pemikiran pemimpin dan macai PH yang nak tadbir negara???
See Translation

Dari semalam sampai harini bersepah timeline aku dengan post sindir menyindir Tabung Derma tu Nama pun derma kau rasa nak bagi ko bagi xde rasa nak bagi ko senyap sudah Mintak derma salah tolak 2 dari gaji utk bini pun kemain ngamuk Tolak dari gaji utk co

Dari semalam sampai harini, bersepah timeline aku dengan post sindir menyindir Tabung Derma tu.. Nama pun derma, kau rasa nak bagi ko bagi, xde rasa nak bagi, ko senyap sudah.. Mintak derma salah, tolak 2% dari gaji utk bini pun kemain ngamuk.. Tolak % dari gaji utk cover hutang negara kang lagi teruk dibambunya.. sebab tu dinamakan derma.. ko xderma, xmasuk jail pun dik non..
Xhabis2 dengan tuntut bila minyak nak turunlah, bila gst nak hapuslah, skrg isu derma pulak ko perkotak-katikkan.. Satu-satulah, dah tu nak buat mcmana? dia mintak derma utk cover balik duit2 yg dijoli katak dlu, dek pemimpin kesayangan ko yang katanya kena fitnah tu.. org nk mintak tlg derma, ko pulak yg huru hara.. patutnya geng ko yg kena bg lebih! sebab bapak segala ketua koranglah punca ni terjadi.. pastu meroyan itu ini.. Move on lah derrr..
(Copy paste dari Noor Alia Nazlia Iqbal)
Well said dik ???

Kalaulah Allah ciptakan dunia ini tempat duduk selamanya tidak adil lah Allah kan

Kalaulah Allah ciptakan dunia ini tempat duduk selamanya, tidak adil-lah Allah kan?
Sebab ada yang tercipta susah, miskin, hina dina, melarat, merempat, sakit, berpisah, kehilangan. Sedangkan satu sisi lagi ada yang terlalu senang, kaya, hidup mewah, bahagia.
Namun sebab Allah kata dunia ini hanya sekejap. Syurga tempat tinggal selamanya. Maka Maha Adil-lah Allah.
Sebab yang banyak diuji dengan kesusahan, penderitaan dan tangisan itu jika bersabar, maka syurgalah ganjaran tertinggi. Lebih bernilai dari segala perhiasaan dunia ini.
Duhai hati. Bersabarlah dengan kesabaran yang baik.
#tuhanakuperlukanmu
#sudikanshare

Berziarah selain merapatkan ukhwah dapat juga pesan dan nasihat percuma

Berziarah selain merapatkan ukhwah dapat juga pesan dan nasihat percuma.
.
"Kan bagus jika ada duit bantuan yang diberikan itu digunakan dengan betul. Contoh yang baik adalah jika dapat bantuan RM300 diusahakan untuk menjadi RM3000 dalam masa 10 tahun. Ini ada yang duit tak sempat sampai rumah, sudah habis."
.
.
Fuh! Ini pendapat seorang pakcik yang tiada degree malah diploma ekonomi. Berjaya beli kebun sendiri semasa masih bujang dan mengusahakan kebun orang lain.
.
Nilai diri beliau yang jelas, jujur, rajin, hidup sederhana dan sangat amanah. #segan #teamrayabatupahat #teamrayajohor #eid #lensaraya

Kau tengok Tun demi negara dan kelangsungan hidup rakyat

Kau tengok Tun, demi negara dan kelangsungan hidup rakyat. Tun sangup berkorban 2/3 dari hidupnya utk negara.
Sebab tu pemimpin negara luar sudi datang menziarahi Tun. Bukan Tun yg pergi berjumpa mereka.
Masa adalah sgt suntuk bagi Tun. Korang tengok bukan calang2 pemimpin yg datang berjumpa Tun. Manusia paling kaya di dunia tu, Sultan Brunei.
Dalam negara pun Tun belom mengadap mana2 raja. Kecuali Agong atas urusan pelantikan.
Tak boleh aku nak bayangkan makan minum tido Tun tak menentu walaupun Tun masih nampak segak dlm menguruskan negara.
Kalau diberikan peluang, kami rakyat yg kerdil ini pun sanggup membantu Tun. Jadi pemimpim2 Kerajaan Pakatan Harapan, bantulah Tun, hormati la keputusan Tun. Supaya negara kira cepat pulih dari peninggalan taik Najib dan Rosmah.
Takmo takmo roadshow.
See Translation

Mencari keluarbiasaan disebalik kesederhanaan

Mencari keluarbiasaan disebalik kesederhanaan. Saya tidak mencari orang-orang besar untuk mencari orang-orang yang besar. Bahkan bagi saya ramai saja orang-orang yang biasa dan sederhana dan tidak dikenali itu bahkan mempunyai sejarah yang lebih menarik ddan hebat. Sejarah lisan bukan untuk mencari "orang-orang selebriti", namun disebalik orang yang biasa dan sederhana itulah lahirnya tenaga yang luar biasa yang menjadi legasi dalam era mereka. Dua tokoh yang menjadi tumpuan penulisan sejarah lisan saya kali ini adalah legasi Almarhum Ustaz Abdull Salam Sultan, bekas Naib Mudir, Madrasah Al Arabiah Al Islamiah dan almarhum Ustaz Hj Hafi Hakim, bekas Setiausaha Agung Pergas tahun 1960 - 1972. Baru selesai mewancara anak Ust Abdull Salam, Ustaz Mohammad Salman dan anak murid paling rapat dengan Almarhum Ustaz Hj Hafi Hakim, Cgu Hj Azman Kassim, Pengerusi Masjid Al Huda, Kampung Tempeh, Jln Haji Elias. Menarik ketika kita cuba memahami pemikiran disebalik figur tokoh-tokoh tersebut. Saya yakin pemikiranlah yang menjadikan seseorang itu hebat, bukan kerana populariti media yang membawa dia hebat. Bagi Cgu Hj Azman Kassim, pemikiran almarhum Ust Hj Hafi daripada surah al Asr cukup membangun wawasan beliau dalam mengabdikan diri memimpin masjid dan IRCC.

RUU355 Ironinya saya menyokong pindaan akta ini diusulkan dan seterusnya dapat dilaksanakan di negara ini kerana usaha ini tujuannya adalah untuk memartabatkan peranan mahkamah syariah dalam menjatuhkan hukuman yang lebih berat kepada pesalah yang beragam

[RUU355]
Ironinya, saya menyokong pindaan akta ini diusulkan dan seterusnya dapat dilaksanakan di negara ini kerana usaha ini tujuannya adalah untuk memartabatkan peranan mahkamah syariah dalam menjatuhkan hukuman yang lebih berat kepada pesalah yang beragama Islam sekaligus dapat membentengi masyarakat Islam daripada melakukan maksiat dan kesalahan. Ianya satu usaha yang baik dan perlu diberikan sokongan bagi merealisasikan pindaan ini.
Namun begitu, saya agak kurang bersetuju sekiranya kita terlalu memberi perhatian dalam mengetatkan hukuman dan melaksanakan undang-undang tapi dalam masa yang sama masyarakat Islam hanya patuh terhadap akta ini ketika di dalam negara sahaja. Di dalam mendidik masyarakat, penguatkuasaan undang-undang bukanlah jalan terbaik. Penguatkuasaan undang-undang atau perlaksanaan hukum Islam adalah jalan yang paling terakhir dalam konteks mendidik manusia. Tambahan pula sekiranya pelaksanaannya tidak mengikut syariat, maka akan berlaku kezaliman dan penindasan.
Jalan yang terbaik dalam mendidik masyarakat Islam hari ini yang saban hari semakin teruk dan lemah, adalah melalui penyucian hati 'tazkiyatun nafs', muhasabah diri, contoh tauladan yang baik 'qudwah hasanah', dakwah bilhikmah dan tarbiah yang berterusan. Mungkin ramai yang menyangka bahawa kaedah ini sukar untuk diaplikasikan dan memakan masa yang lama bahkan ada yang menyangka mustahil ianya dapat dilaksanakan. Tetapi, percayalah, kaedah inilah yang paling berkesan di dalam mendidik masyarakat. Didikan itu pula bermula dari dalam diri sendiri, kemudian kepada keluarga, sanak saudara, sahabat handai dan akhirnya kepada masyarakat. Sejarah pun telah membuktikan.
Justeru itu, di dalam kita bersemangat di dalam mempromosikan sokongan terhadap pindaan RUU355 ini, para penyokongnya perlulah mempunyai ilmu dan tidak hanya terikut-ikut atau kerana semangat sahaja. Perlu diketahui bahawa pindaan ini adalah suatu usaha yang baik tetapi perlu kita terima realiti bahawa dengan penguatkuasaan undang-undang ini masih tidak mampu membendung gejala maksiat yang berlaku hari ini apatah lagi ianya pasti akan berlaku pengecualian pengenaan undang-undang terhadap pemerintah. Jadi, ianya tetap berlaku diskriminasi. Apakah jaminan ianya akan berlaku adil selagi para pemimpin pun belum berlaku adil? Adakah kita sendiri juga telah berlaku adil?
Kemudian, janganlah mempolitikkan agama tetapi mengagamakanlah politik itu. Barulah nampak bahawa Islam itu indah kerana politik yang digariskan oleh Islam, natijahnya membawa kasih sayang dan bukan perpecahan.
Beradablah. Yang menyokong tak perlu memperlekehkan yang tidak menyokong dan begitulah sebaliknya. Semoga kita semua sentiasa dibentengi daripada fitnah-fitnah mempergunakan agama di akhir zaman ini.
Wallahu'alam.
Tazkirah sebelum solat Jumaat. Haha.

Mereka kata UMNO sekarang tiada perubahan

Mereka kata UMNO sekarang tiada perubahan. Jawatan Presiden tak berubah, Jawatan Timbalan Presiden tak berubah. Jawatan Naib Presiden juga tak berubah.
Katanyalah.
Okay. Saya carilah nama nama Tok Mat Hassan dalam senarai Naib Presiden atau sebelum ini. Namun hampa.
Yang masih ada dalam senarai 5 orang sebelum ini hanya DS Zahid Hamidi.
Semua Presiden, Timbalan Presiden, 2 Naib Presiden pada pemilihan 2013 langsung tak ada dah.
Sekarang ini UMNO diwakili oleh muka-muka baru. Pemilihan pun dilakukan dengan demokratik.
Jadi celah mananya UMNO masih tak berubah? Jawatan Presiden pun dipertandingkan.
KJ seharusnya dapatkan INFO dulu sebelum buat tweet popular. Majoriti voter tak bermaksud apa-apa.
Harus di akui majoriti rakyat Malaysia berpusat di Pantai Barat semenanjung. Jadi tak adil untuk kata majoriti vote undi dia. Jadi dia menang.
Claim yang sama telah digunakan oleh Pakatan Rakyat pasca PRU13.
Di selangor sahaja, jumlah perwakilan UMNO yang memilih mengatasi perwakilan negeri-negeri lain.
Jika majority vote di ambil kira, KJ sebenarnya mengakui bahawa beliau kalah majority vote bahagian.
Majority vote individual tak terguna pakai dalam sistem. Tak ada negara yang guna majority vote kerana ianya akan merosakkan keadilan pemilih di negeri-negeri dan kawasan yang penduduknya sedikit.
- MZI -
See Translation

Selesai kuliah saya duduk hadapan hidangan yang disediakan bersama ahli jamaah yang lain

Selesai kuliah, saya duduk hadapan hidangan yang disediakan bersama ahli jamaah yang lain. Dalam pada itu, pengerusi taman bersuara; "benar ustaz zaman sekarang ramai orang bijak-pandai, berjawatan elok tetapi tidak pandai menyesuaikan diri dengan masyarakat sekeliling. Bila kita ajak ke kenduri, majlis doa selamat dan berjamaah di surau taman mereka beri alasan anak-anak mereka masih kecil".
Beliau menambah; "Baru ni ada satu keluarga taman ni, langsung tak nak bergaul sehingga berlaku satu peristiwa dimana adik-beradiknya datang serahkan ibunya yang uzur untuk dijaga. Ditakdirkan Allah SWT ibunya meninggal dunia, waktu itu dia tidak tahu apa nak buat, akhirnya tebalkan muka datang jumpa jk surau taman mohon bantuan. Sudah urusan jenazah, dia jemput orang taman datang tapi ramai yang tidak datang. Kita ajk surau sajalah yang bantu".
Begitulah ramainya diluar sana. Bila ada kematian baru nak kenal jk surau atau masjid. Masa senang ramai yang buat sombong, hospital mereka boleh bayar, makan minum mereka ada duit tetapi nilai perhubungan tiada harganya untuk dibayar. Kita ada duit tidak dapat beli semua perkara.
Ramai yang yakin, ada duit semua beres. Salah pemikiran sebegitu. Jagalah hak jiran, hak sesama muslim dan hubungan sosial.
Bagi seorang muslim itu tanda keimanan dan ketaqwaan. Barangsiapa beriman kena peduli perihal sesama muslim dan memuliakan hak mereka. Orang yang tidak hirau hal orang lain dipanggil "kera sumbang" bukan beerti orang bijak dan banyak wang.
See Translation