Coretan Peguam Siri 486 SPEAKER Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini

Coretan Peguam (Siri 486)
SPEAKER
Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini.
A dan B membantah perlantikan Speaker Dewan Rakyat.
A dan B keluar beramai ramai sebagai tanda protest dan challenge validity appointment Speaker berkenaan.
Point of order dibangkitkan.
A dan B masuk kembali ke dalam Dewan untuk mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan di hadapan Speaker yang dibantah.
Persoalan undang undang yang saya cuba fahamkan atas soalan yang ditanya ialah adakah sah atau tidak seseorang wakil rakyat mengangkat sumpah di hadapan Speaker yang dikatakan tidak sah atas perlantikan beliau.
Adakah protest ini wajar berterusan atau hanya sementara.
Secara mudah saya berfikiran adalah tidak sah solat saya jika saya masih mengikut imam yang saya yakin sudah terbatal solat beliau. Tetapi analogy ini atas ibadat dan bukannya perlantikan di dalam dewan.
Dalam undang undang dipanggil ‘void ab initio’ (to be treated as invalid from the outset)
Sekian.

SEKADAR REMINDER Sesetengah orang bermati matian beri alasan untuk dia tak beli Takaful

SEKADAR REMINDER
Sesetengah orang bermati-matian beri alasan untuk dia tak beli Takaful.
Tak minat lah, takde duit lah, tak perlu lah, tak cukup Islamik lah, tunggu gaji naik lah, tengok kalau ada duit lebih lah, suami tak kasi lah, bini kata baik labur kat Tabung Haji lah, nak pakai duit pergi bercuti lah etc...
Hinggalah suatu hari dia disahkan menghidap penyakit kritikal atau penyakit berangkai, bermati-matian dia cuba mohon Takaful, namun semuanya reject belaka.
Maka dia pun mula menuduh syarikat Takaful ni hanya fikirkan untung saja, tak nak bantu orang yang sudah berpenyakit. Sedangkan ketika sihat, dia sendiri yang berkira nak beli Takaful dan rasa macam rugi bila takde claim apa-apa
Saya bukan nak minta sedekah
Saya nak elakkan awak dari meminta-minta suatu hari nanti ???
#Zurich
#Takaful
GAMBAR SEKADAR HIASAN

Bismillahirrahmanirrahim Memanjangkan iklan dari salah seorg pelajar saya di ipg islam

Bismillahirrahmanirrahim.
Memanjangkan iklan dari salah seorg pelajar saya di ipg islam:
Assalamualaikum w.b.t,
Cik/Encik/Tuan/Puan/Dato'/Datin/Tan Sri/Puan Sri?
Sukacita dimaklumkan bahawa *Persatuan Siswazah Sabah Kota Marudu (PSSKM) dengan kerjasama Kelab Remaja Ukhuwah Kota Marudu (KRUKM) Cawangan Kota Marudu, Masjid Pekan Tandek & SAN Tandek* akan mengadakan satu program iaitu
*Back To School (BTS)*
Pada 24 Disember 2016, Sabtu.
Sehubungan itu, kami memohon sumbangan ikhlas untuk membantu kami melaksanakan program BTS untuk *20 org Murid yg kurang berkemampuan* ini dengan jayanya.
Bantuan boleh berbentuk:
? _Wang Ringgit_
✏ _Alat Tulis_ x20 org : Rm260
? _Beg Sekolah_ x20 org : Rm400
? _Buku Latihan_ x20 org : Rm200
? _Buku Iqra'_ x20 org : Rm120
? _Stokin_ x20 org : Rm100
Untuk lebih detail, boleh rujuk Kertas kerja yg saya lampirkan..
Sumbangan boleh disalurkan ke akaun:
?BANK RAKYAT
No. Akaun: *22-101-113348-4*
*(Adibah Dayana Binti Ahmad).*
Maklumat lanjut, sila hubungi :
? 01112690619
(Justafahary)
? 01120598955
(Burhanuddin)
? 014-561 0955
(Hanum)
? 013-8527505
(Nurfatin)
Mohon *maklumkan sumbangan tuan/ puan pada nombor yang tertera.*
Perhatian dan sumbangan dari pihak tuan/puan amat kami hargai serta kami dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.
*Semoga Allah mengurniakan kebaikan atas sumbangan pihak tuan untuk menjayakan program ini dan menjadi saham di akhirat kelak.*✨
*_P/s : Kami ingin memohon jasa baik tuan/puan untuk menyebarkan mesej ini._*
Sekian, Terima kasih

Waktu hari PRU 14 ketika sibuk jadi PACA saya ditanya wartawan Utusan tentang polisi bahru DS Najib Kecualikan cukai untuk bawah 26 tahun

Waktu hari PRU 14 ketika sibuk jadi PACA, saya ditanya wartawan Utusan tentang polisi bahru DS Najib - Kecualikan cukai untuk bawah 26 tahun. Saya jawab panjang melalui whatsapp tapi yang keluar hanya yang puji dan bercanggah dengan apa yang saya sebut. Nama saya pun jadi “Fasha” ?
Jawapan sebenar saya ??
“Saya berpandangan ia satu pertimbangan yg baik. Namun sebaiknya ia ditingkatkan kpd mereka yang berusia 36 tahun ke bawah.
Ini kerana mereka yg berusia 26 tahun adalah baru selesai pengajian dan purata gaji mereka pda kadar belum wajib bayar cukai.
Dari segi pendapatan berdasarkan statistik, 54 peratus siswazah memperolehi pendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan. Gaji permulaan siswazah pada amnya kekal tidak berubah sejak 2007.
Kita menyokong segala dasar yang baik. Dengan prasyarat ia benar2 dilaksanakan dan serta dilaksanakan dengan telus dan berintegriti.”
Muhammad Faisal Abdul Aziz
Setiausaha Agung
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
See Translation

Selamat HUT PKS ke 20 semoga semakin berkah dalam umur duapuluh tahun ibarat manusia yang sudah remaja untuk menuju dewasa penuh dengan ujian saya bahagia bisa bersama dengan PK Dan PKS yang Hampir separuh umur saya untuk Amanah DPRK di Aceh Besar saja su

Selamat HUT PKS ke-20 semoga semakin berkah, dalam umur duapuluh tahun ibarat manusia yang sudah remaja untuk menuju dewasa penuh dengan ujian, saya bahagia bisa bersama dengan PK Dan PKS yang Hampir separuh umur saya, untuk Amanah DPRK di Aceh Besar saja sudah saya jalani hampir memasuki 3 priode (15 Tahun) masih sangat sedikit yang sudah kami berbuat dalam Partai Dakwah kami ini, bagi kami ini salah satu dari berbagai wasilah untuk da’wah. Amanah saya sekarang juga semakin berat sebagai sek DSW PKS Aceh, ada hal yang harus diluruskan,namun saya banyak keterbatasan.Hanya dengan masukan dan do’a kawan-kawan tentu dengan Ridha Allah ta’ala Semuanya akan ada Kebaikan. Tinggal usaha dan Kesabaran yang harus kita kedepankan.
#Banyuwangi_20_April_2018
See Translation

Sebuah rumusan Berkata al imam al ghazali Rakhimahullahu Ta ala

Sebuah rumusan
Berkata al imam al ghazali Rakhimahullahu Ta'ala
Dalam Kitab Ihya Ulumuddin, bahwa "rakyat rusak gara-gara penguasa rusak; penguasa rusak gara-gara ulama rusak; dan ulama rusak karena terjangkit penyakit cinta kedudukan dan cinta harta". Maka, jika umat Islam saat ini mengeluhkan kerusakan penguasa, kita perlu berkaca kepada diri kita, bagaimana dengan kondisi ulama-ulama kita; atau orang-orang yang saat ini diposisikan sebagai ulama? Bagaimanakah kualitas keilmuan dan akhlak mereka? Apakah mereka cinta jabatan dan harta?
Politik memang masalah penting. Problema politik umat merupakan masalah yang sangat serius. Tetapi, problematika keilmuan dan akhlak merupakan masalah yang lebih mendasar, sehingga solusi dalam bidang politik, tidak dapat dicapai jika kerusakan dalam bidang yang lebih mendasar itu tidak diselesaikan terlebih dahulu. Al-Ghazali dan para ulama di zamannya berusaha keras membenahi cara berpikir ulama dan umat Islam serta menekankan pada pentingnya aspek amal dari ilmu, sehingga jangan menjadi ulama-ulama yang jahat.
Sebab, ilmu yang rusak, dan ulama yang buruk, adalah sumber kerusakan bagi Islam dan umatnya. Nabi Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam memberi amanah kepada para ulama untuk menjaga agama ini. Tentu saja, itu harus mereka lakukan dengan cara menjaga keilmuan Islam dengan baik. Bahkan, Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam mengingatkan akan datangnya suatu zaman yang penuh dengan fitnah dan banyaknya orang-orang jahil yang memberi fatwa.
Sumber:Dr Adian husaini,Pendidikan Islam "Mewujudkan Generasi Gemilang Menuju Negara Adidaya 2045" ( kompilasi pemikiran pendidikan)hlm 209-210
Catatan akhlaq disini umum

YBhga Datuk Abdul Razak bin Abdul Rahman Calon Dun Telok Emas Parlimen Kota Melaka

YBhga Datuk Abdul Razak bin Abdul Rahman - Calon Dun Telok Emas, Parlimen Kota Melaka.
Dia merupakan wakil tunggal kepada parti UMNO. Perjuangan melayu bandar memerlukan pembelaan daripada bekas Ketua Whip MBMB, beliau juga merupakan seorang pemuda yang penuh dedikasi. Saya berkeyakinan penuh beliau mampu menggalas tanggungjawab membelas nasib warga pinggir bandar dengan baik dan merubah Telok Mas menjadi seperti “emas” yang sentiasa diminati ramai dan bernilai tinggi. Saya yakin! ??
Bermula dari seorang yang biasa, dengan kegigihan dan minat dalam bidang politik beliau berjaya menjadi Setiausaha Politik kepada YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Beliau juga merupakan Bendahari Pemuda UMNO Malaysia. Hubungan dan kerjasama dengan pemimpin pusat bukan menjadi satu masalah. Beliau memiliki banyak rangkaian dikalangan politik, korporat dan badan bukan kerajaan.
Untuk itu, pada 9 Mei 2018, undilah calon BN ini. Dia muda, berpesonaliti baik dan ramah.
X BN ! Masa depan terjamin....
#GE14 #BersamaHebatkanNegaraku #KotaMelaka #DunTelokMas #CalonBN

Bismillahirahmanirahim Saya kongsikan tausiyah dari Imam Besar Masjid Al Aqsa iaitu Sheikh Ikrima buat semua wanita khususnya buat ibu ibu di seluruh dunia

Bismillahirahmanirahim...
Saya kongsikan tausiyah dari Imam Besar Masjid Al-Aqsa’ iaitu Sheikh Ikrima buat semua wanita khususnya buat ibu-ibu di seluruh dunia. Semoga dapat dijadikan motivasi dalam kehidupan utk membina keluarga Mawaddah wa Rahmah. InshaAllah.
“Ganjaran) Ibu yg menjaga anak2nya ni seperti (ganjaran) berjihad dalam bab pahala.. Oleh kerana itulah para ibu tidak dituntut untuk keluar berjihad di medan perang. Kerana pada ibu ini tanggungjawab untuk menjaga dan mendidik mujahid2 dakwah di jalan Allah..
Pendidikan ini (mendidik generasi mujahid dakwah) penting kerana anak-anak dapat hidup membesar dengan tumbesaran yang benar dan baik ketika mana seorang ibu menjalankan tanggungjawab mendidik mujahid dakwah iaitu anak-anaknya.. Ibu ini membahagiakan mereka dan mementingkan mereka..
Kita memohon kepada Allah semoga para ibu yang mendidik para mujahid dakwah ini diberi taufiq daripada Allah, InshaAllah”.
(Diterjemah oleh Saudari Fadhilah, exco Abim Pusat)

Siapa ingin bela Isu LTTE Menteri Agama ikhtiar untuk ambil jalan damai dan memahami

Siapa ingin bela?
==============
Isu LTTE Menteri Agama ikhtiar untuk ambil jalan damai dan memahami.
Isu LGBT dan aktivisnya Menteri Agama ikhtiar untuk dialog untuk damai dan memahami.
Mudah untuk suara mereka ini di ambil peduli oleh Menteri Agama demi perjuangan Hak.
Harapnya Menteri Agama tidak memekakkan telinga, tidak membutakan mata, melesukan langkah untukbmendengar keinginan rakyat Kelantan dan juga Umat Islam Malaysia untuk melihat RUU 355 di perjuangkan di Parlimen.
Jika golongan lain Menteri Agama begitu lunak berdamai dan meraikan hak mereka.
Jika golongan minoriti kamu begitu beria membela..
Nah! Hak golongan majoriti bila nak bela?
Nah! Hak rakyat Kelantan dan umat Islam Malaysia bila ingin di bela?.
#hakumatislam
#ruu355
#islammemimpin

Setiap penggabungan itu berhasil dari sebuah janji namun apabila janji itu tidak di tepati malah ahli dalamnya pula di tipu mentah mentah maka jalan yang terbaik adalah berpisah sahaja dari gabungan atau persekutuan itu sabahan marilah kita bersama sama d

Setiap penggabungan itu berhasil dari sebuah janji..namun apabila janji itu tidak di tepati malah ahli dalamnya pula di tipu mentah-mentah,maka jalan yang terbaik adalah berpisah sahaja dari gabungan atau persekutuan itu..sabahan"marilah kita bersama-sama dan berganding bahu untuk membawa negara sabah ini keluar dari persekutuan yang tidak membawa apa-apa makna pada kita..#Sabah_For_Sabahan.
Sabah adalah sebuah negara berdaulat,bukannya negeri Miskin dalam malaysia,oleh itu langkah pertama kita adalah sokong gabungan parti sabah(USA)
Pemikir Muda Lateral...
~Andrias Andri~