Aku menjadi aku la dalam pertanian Orang cakap kerja bertani cara lapuk ni kerjanya renyah

Aku menjadi aku la dalam pertanian. Orang cakap kerja bertani cara lapuk ni kerjanya renyah. So kay, kau nak cara baru kau teruskan sebab kau punya modal, aku yang modal ciput ni nak buat serupa kau memang tak mampu. Kalau ada modal dan peluang, aku usahakan cara moden pulak...
Sekarang ni aku usaha bertani secara kovensional tanpa bantuan agensi yang sepatutnya memudahkan golongan belia untuk sukses dalam bidang ni, tapi diorang sibuk dengan isu hutang negara dan isu kasut hitam.
Aku kat sini dah hitam berpanas tak kacau orang. Hehe... Golongan belia di Dungun ni hilang ke mana sebenarnya? Takpe takpe, biarkan Abang Jamil yang settlekan...
Rashid Salim
#ItuAbangJamil
#PekebunJalanan
#BeliaOhBelia
.
.
See Translation

Wasiat orang bukan islam Hari ini Orang Bukan Islam bersungguh2 untuk buat persediaan awal menguruskan Harta Pusaka

'Wasiat orang bukan islam'
Hari ini, Orang Bukan Islam bersungguh2 untuk buat persediaan awal menguruskan Harta Pusaka..
Mereka tahu akan kesan buruk yg bakal menimpa jika tiada perancangan..
Mereka ambik peduli akan kes2 yg sedia ada akibat takda perancangan..
Kita yg Islam, tengok jer ke..??
Kita sepatutnya yg lebih tahu.. Dan patut mengajak mereka yg seagama dengan
kita untuk buat Perancangan ke atas Harta sebelum ia menjadi Pusaka..
#perancanganhartapusakaislam
Jom buat #wasiat
www.wasap.my/0127539310

Ada Apa Dengan Sukarelawan Ada berapa level bidang volunteering ni kak

[Ada Apa Dengan Sukarelawan]
.
.
.
"Ada berapa level bidang volunteering ni, kak?", tanya seorang hamba Allah kepada saya.
Termenung saya dengan soalannya. Tak pernah terfikir pula nak tau ada berapa level. Atau nak cipta berapa level. Saya minta untuk simpan soalan dia dulu.
Semalam saya teringat semula soalan yang belum terjawab. Saya jenguk akaun media sosial rakan-rakan NGO dan sukarelawan untuk mencari jawapan. Saya lihat kerja mereka, saya baca berita yang mereka kongsikan. Lalu saya putuskan....
3 level sukarelawan (mengikut pendapat peribadi saya):
1. Newbies - baru nak cuba
2. Intermediate - dah suka dan join bila free
3. Expert - dah fall deep takleh nak tinggal at least untuk beberapa tahun. Jadual sukarelawan masuk sebahagian daripada jadual harian hidup.
Tapi saya harap akan sukarelawan yang dah masuk level 2 dan 3 akan masuk ke tahap seterusnya iaitu level istiqomah mengubah dunia. Sounds crazy, right?
Tapi dengan tahap politik dan persekitaran yang ada sekarang, kita dah kena masuk fasa mesti tolong. Wajib tolong. Bukan lagi sebab nak fulfill masa yang lapang, mencari pengisian hati, kerana ia trendy, hipster dll. Sebab mereka yang ditolong ini perlu ditolong. Misalnya, generasi pemimpin yang akan memimpin negara 20 tahun dari sekarang. Generasi yang akan menguruskan bumi ini 10 tahun dari sekarang. Persediaan mereka untuk menjadi dewasa. Berkeluarga. Memimpin negara. Memimpin dunia. Yang mustahak...menegakkan agama.
Walaupun kita sendiri pun terikat dan tersepit dengan ekonomi sekarang ini. Sukarelawan pun struggle nak survive dalam ekonomi hari ini. Unfortunately.
Ada banyak isu yang nampaknya rakyat juga kena berganding tangan membantu membaiki keadaan. Tak boleh nak lepas tangan harapkan pemerintah semata-mata. Yang paling saya risau dan mula nampak tanda-tanda awal ialah....
10 tahun akan datang saya khuatir penerima zakat adalah lebih ramai berbanding pembayar zakat. Jauh lebih ramai. Berganda-ganda ramainya.
:(

Futur Lemah Jatuh Ar Râghib pernah berkata Futûr ialah diam setelah giat lunak setelah keras dan lemah setelah kuat

Futur. Lemah. Jatuh.
Ar Râghib pernah berkata: “Futûr ialah diam setelah giat, lunak setelah keras, dan lemah setelah kuat.”
Bukan senang nak kembali bertahan. Kadang-kadang minta untuk thabat, tapi futur juga.
Kadang-kadang minta istiqamah, tapi terjatuh menangis juga.
Hidup terlalu singkat untuk dipersia. Adakala memang penat. Sakit menahan. Namun, ganjaran bertahan itu pasti manis kelak.
Teringat kata Ibnul Qayyîm rahimahullah:
"Saat-saat futur bagi para salikin (orang-orang yang meniti jalan menuju Allah) adalah hal yang tak dapat terhindarkan.
Barangsiapa yang futûrnya membawa ke arah murâqabah (merasa diawasi oleh Allah) dan senantiasa berlaku benar, tidak sampai mengeluarkannya dari ibadah-ibadah fardhu,
dan tidak pula memasukkannya dalam perkara-perkara yang diharamkan,
maka diharapkan ia akan kembali dalam kondisi yang lebih baik dari sebelumnya.”
(Kitab Madrijus Salikin).

Assalamualaikum W B T Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk

Assalamualaikum W.B.T
Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk
umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan
perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi
Perintah Allah S.W.T
Di Kesempatan Ini Saya Haji Mohd Sabri Bin Alwi dan Isteri Ingin Mengucapkan Salam Aidiladha Kepada Semua dan Saya Mendoakan semua umat Islam khususnya Di Kuala Terengganu dapat menyambut Hari Raya Aidiladha dalam suasana yang penuh dengan Kegembiraan ,kunjung Mengunjung ke rumah Sanak Saudara serta Jiran tetangga bermaafan ,harmoni & Keinsafan.Di kesempatan Ini juga Saya serta Isteri Ingin memohon ribuan kemaafan atas segala kesilapan saya selama ini.Sepanjang Saya Berada Di Kota Mekah Ketika Ini Menunaikan Ibadah Haji,In Sha Allah Saya Juga turut Mendoakan Kesejahteraan Serta Kesihatan Rakyat Kuala Terengganu Sentiasa Berada Dalam Keadaan Baik serta Di Lindungi Oleh Allah S.W.T

Ikhlas Dari Kota Mekah
Haji Mohd Sabri Bin Alwi & Isteri
( Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu @ Pegawai Penyelaras Dun Ladang)
See Translation

Assalam Hukum syarak Ada 3 hukum Syarak perintah Allah Akal terjawab oleh akal alam ni mesti ada pencipta akal kita boleh terima

Assalam
Hukum syarak
Ada 3 hukum..
Syarak...perintah Allah
Akal..terjawab oleh akal.. alam ni mesti ada pencipta.. akal kita boleh terima
Adat..ikut kehendak manusia
Mlm ni bincang hukum syarak.
Bermula ..dari kalamullah.. ketetapan yg di buat oleh Allah
Solat 5 waktu..wajib mesti di buat
Keluarkan zakat dan rukuk berjemaah.. perintah Allah yg manusia tak boleh engkar
Wsjib buat apa yg dsuruh dan tinggalkan perkara yg di larang
Dapat laksanakan perkara wajib Allah sediakan pahala..kita tak perlu tuntutnya dari Allah. ALLAH tidak mungkir janji...
Yang orang meninggalkan perintah Allah maka manusia pasti akan di azab...ini janji Allah.
Solat 5 waktu
Puasa ramadhsn
Zakat di keluarkan
Haji
Wajib utk manusia lakukan
Allah juga perintah yg Sunat.. barang yg diberi pahala bila lakukan dan tiada azab sekiranya ditinggalkan
Buat yg haram. ALLAH akan seksa dan tiada seksa bila di tinggalkan.
Maka kita buat yg disuruh oleh syarak dan tinggslkan yg haram maka mudahlah kehidupan manusia..
Al Ust....

Saya kongsi petikan kata kata Anwar Ibrahim dari kamar mahkamah 10 Februari 2015

Saya kongsi petikan kata-kata Anwar Ibrahim dari kamar mahkamah 10 Februari 2015.
"Melangkah ke penjara, saya anggap sebagai satu pengorbanan buat rakyat Negara ini. Saya telah berjuang hampir seluruh kehidupan saya demi rakyat Negara ini – dan demi rakyat jugalah saya bersedia untuk ke penjara dan menghadapi sebarang bentuk akibat.
Perjuangan saya akan diteruskan, ke mana saja saya dihantar dan apa jua yang diperlakukan ke atas saya."
Ayuh kita mengambil semangat daripada kata-kata Anwar itu dan terus berjuang demi kebenaran dan keadilan.
Ayuh sama-sama zahirkan kebersamaan kita bersama Anwar Ibrahim dengan turun dalam HIMPUNAN 365, 9 Feb, 9-12 mlm, Penjara Sg Buloh.
#selamatkanmalaysia
#bebasrakyat
#bebasanwar
See Translation

Tahniah kepada Pakatan Harapan dan Bersatu yang telah bersetuju menjalin kerjasama politik

Tahniah kepada Pakatan Harapan dan Bersatu yang telah bersetuju menjalin kerjasama politik. Di bawah ialah petikan penulisan saya berkaitannya yang keluar dalam edisi terkini Suara Keadilan:
"Pakatan yang diwujudkan atas asas sempit perkauman seperti BN sudah tidak mampu malah terbukti gagal membela nasib rakyat dan menjulang negara dengan penuh gemilang. Belum pernah Malaysia tersohor bukan kerana keilmuan, kejujuran pemimpinnya atau prestasi ekonominya yang hebat tetapi kerana terpalit dengan pelbagai skandal rasuah dan penyelewengan. Perdana Menteri dan Pengerusi BN terpalit tetapi apa parti-parti dalam BN telah lakukan atau boleh lakukan?
Sebab itulah kesatuan politik di antara Keadilan, DAP, Amanah dan sekarang Bersatu yang berasaskan tujuan besar (meletakkan pembangunan, pembelaan dan penyatupaduan rakyat pelbagai kaum mengikut peruntukan dan semangat Perlembagaan Persekutuan) tadi dan bukan tujuan sempit kuasa, kaum atau apa juga amatlah penting. Ia merupakan pra-syarat kepada sebuah pakatan politik yang bersatu padu, progresif, dan kuat yang boleh membangun dan membela rakyat. Ia bakal menjanakan kekuatan yang unik daripada setiap parti dalam PH dan Bersatu bukan sekadar untuk menumbangkan Umno-BN dalam PRU-14 tetapi lebih penting lagi, mentadbir kerajaan dan negara berasaskan kesejahteraan rakyat dengan seadil mungkin merentas batasan bangsa, menembus sempadan agama dan budaya serta melintas ruang dan zaman."
See Translation

ramai pentaksub PH kan dalam ni Cuba tunjuk mana yg salah boleh saya betulkan

ramai pentaksub PH kan dalam ni?. Cuba tunjuk mana yg salah boleh saya betulkan
ni??
*KATANYA....CALON PH DI SUNGAI KANDIS USTAZ PUSAT TAHFIZ.....*
Tapi.....
Ketua hakim negara PH lantik yg bukan Islam....
Peguam negara PH lantik yg bukan Islam...
Menteri kewangan PH lantik yg bukan Islam...
Timbalan menteri Pertahanan PH lantik bukan Islam...
RUU 355 yg nak perkukuh mahkamah syariah, PH sepakat tolak sama dgn DAP...
RUU 164 yg boleh murtadkan kanak² yg dah Islam ikut bapa yg peluk islam, melayu PH pakat setuju sama dgn DAP....
October fest. Pesta mabuk² tu melayu PH pakat setuju sama dgn DAP...
Jadi....
Untuk apa calon PRK sg Kandis utk PH dipilih ustaz pusat tahfiz...
*Sajer jer nak pergunakan agama bagi nampak PH pun nak Islam juga.....?*

Ketua Cawangan UMNO Melawati Tengah melepaskan jawatan demi membawa nafas baru kpd UMNO Bahagian Gombak

Ketua Cawangan UMNO Melawati Tengah melepaskan jawatan demi membawa nafas baru kpd UMNO Bahagian Gombak. Intipati ucapan Dato Rahim - “Bawa la pembaharuan. Bersatu dan tidak Berpecah. Dia akui dia gagal selepas 2 penggal (saya hormat dia kerana dia berani cakap terus terang). Berjuang untuk bangsa Melayu.”
Pemilihan Bahagian UMNO Gombak tidak lama lagi. Kita di bawah.... melihat, menilai dan akan bersuara supaya ada barisan pemimpin baru yg bertanggungjawab, berpendidikan dan faham maksud berjuang demi Agama Bangsa dan Negara.....
Tkasih Dato Rahim......