Arkib 03/2019

Banyak orang salah kaprah tentang mukmin yang kuat yang dicintai Allah

Banyak orang salah kaprah tentang mukmin yang kuat yang dicintai Allah. Banyak orang berfikir kuat dari ekonomi, padahal bukan. Maksud kuat itu adalah kuat atas amal ma'ruf nahi munkar. Berapa banyak coba orang yang di hadapannya disampingnya di belakangnya di sekitarnya yang dia tahu bahkan melihat kemaksiatan yang sudah, yang sedang atau yang akan terjadi tetapi ia tidak bisa mencegah dan tidak bisa berbuat apa apa (ini orang yang lemah) dan orang yang bisa mencegah kemungkaran itu (ini salah satu orang yang kuat) dan orang yang merasa susah akan takdirnya (ini orang yang lemah) dan orang yang menerima takdirnya dan tetap menjalankan ibadah kepada Allah (ini orang yang kuat). Orang-orang yang kuat itu sangat sedikit, makanya Allah mencintainya. Jadi jangan salah kaprah ya. Lemah kuat bukan terletak pada miskin dan kaya dan bukan pula terletak pada otot bahu; tangan dan kakimu.
Love you all.
Sumber:
Hadis nabi:
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu , beliau berkata, Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allâh Azza wa Jalla daripada Mukmin yang lemah; dan pada keduanya ada kebaikan. Bersungguh-sungguhlah untuk mendapatkan apa yang bermanfaat bagimu dan mintalah pertolongan kepada Allâh (dalam segala urusanmu) serta janganlah sekali-kali engkau merasa lemah. Apabila engkau tertimpa musibah, janganlah engkau berkata, Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini dan begitu, tetapi katakanlah, Ini telah ditakdirkan Allâh, dan Allâh berbuat apa saja yang Dia kehendaki, karena ucapan seandainya akan membuka (pintu) perbuatan syaitan.

Salam takziah saya kepada semua keluarga mangsa kemalangan di Pitas Sabah

Salam takziah saya kepada semua keluarga mangsa kemalangan di Pitas Sabah. Semoga tabah menghadapi dugaan. Sabah kehilangan aset modal insan masa hadapan disebabkan oleh kelemahan kerajaan menyediakan infrastruktur awam yang baik di Sabah.
(Tolong jangan khutbahkan kepada saya soal takdir. Kita bercakap soal perkara yang boleh dielakkan jika kita lakukan perkara betul).
Boleh dikatakan semua jalan utama di Sabah mempunyai lubang yang sangat membahayakan pengguna jalanraya. Sudahlah di Sabah kempunan keretapi laju seperti di Malaya, jalanraya pun daif. Malang sungguh!
See Translation

PENDEKATAN BIJAKSANA TGHH TGHH hidupnya untuk Islam dan ummah Walaupon dibenci oleh sebilangan manusia yang tidak senang dengan PAS dan kebangkitan Islam itu tidak menghalang untuk manusia lain mendekati susuk tubuh hebat ini

[PENDEKATAN BIJAKSANA TGHH]
TGHH hidupnya untuk Islam dan ummah.Walaupon dibenci oleh sebilangan manusia yang tidak senang dengan PAS dan kebangkitan Islam itu tidak menghalang untuk manusia lain mendekati susuk tubuh hebat ini.
Siapa sangka Zainal Abidin Rawop boleh bersama TGHH.Mempengerusikan kuliah maghrib TGHH pula tu.Orang yang pernah berkhidmat di stesen TV RTM milik kerajaan UMNO Malaysia , Media Prima yang didalamnya ada TV3 dan sekarang bertugas di syarikat penyiaran terkemuka Astro.Wajahnya akan keluar sewaktu membicarakan rancangan Formasi dan menjadi pengulas untuk mana-mana acara sukan di Astro Arena.
Hari ini daku agak terkejut melihat beliau bersama dengan TGHH.Inilah kebijaksanaan PAS merencana strategi baru Politik Matang dan Sejahtera.Langkah baru ini bakal meruntuhkan tembok kekebalan UMNO pabila orang seperti Zainal Abidin Rawop kini mula jinak bersama PAS.
Jangan disangka hanya beliau seorang.Diluar sana ramai lagi selebriti , artis , insan berpengaruh yang lain yang sedang menanti untuk bersama PAS.Tunggu masa sahaja lagi.Mereka dan pengikut mereka sedang asyik memerhati langkahan PAS menyelamatkan negara.
Orang mungkin selalu berkata politik tidak boleh dilibatkan dengan sukan.Namun bagi diriku politik Islam harus masuk kedalam sukan untuk merubah segala kegiatan politik sukan yang tidak mesra syariah.Buktinya hari ini seantero Malaysia kecoh disebabkan penyelewengan RM 100 Juta oleh pegawai dalam Kementerian Belia Dan Sukan.Itulah bahana bila sukan dijauhkan dari syariat dan politiknya.
Menanti Hafizal Hamad pula untuk mendekati PAS.
Tulisan : Ibrahim Ani
See Translation

Tarbiah Imaniyah aqidah itu berlaku dgn ilmu amal jihad dan ujian secara serentak

" Tarbiah Imaniyah (aqidah) itu berlaku dgn ilmu, amal, jihad, dan ujian secara serentak. Adalah tidak benar mereka yang menangguhkan masanya untuk melibatkan diri dengan perjuangan Islam kerana ingin mencari ilmu, harta dan menguatkan iman terlebih dahulu."
-Tuan Guru Datuk Seri Hj Hadi Awang dlm Tarbiah Islamiyah Harakiyah Aplikasi dalam Parti Islam SeMalaysia (PAS)
#######
Ada orang kata ayat ni pendek akal sebab memahami mencari ilmu, harta dan menguatkan iman bukan sebahagian perjuangan Islam.
Kamu tu yang kurang taammul!
Perkataan yang hampir maknanya, jika berkumpul dalam satu ayat memberi makna berlainan, namun jika hanya satu perkataan dari kolektif tersebut digunakan maka selalunya ia membawa semua makna-makna yang berkait dengannya.
Maka kena jelas, bila disebut bertangguh untuk melibatkan diri dengan perjuangan Islam kerana ingin mencari ilmu, harta dan menguatkan iman terlebih dahulu, bukan bermaksud menafikan ketiga-tiga aspek ini dari perjuangan Islam.
Adakah orang yang belajar kewajipan menunaikan haji, rukun-rukunnya dan manasiknya bermaksud dia telah melaksanakan haji seluruhnya? Betul belajar itu sebahagian dari amal, tapi perlu sedar amal sebenar ialah menunaikan hak-hak apa yang dipelajari.
Dan antara yang dipelajari ialah wajib buat semua yang Allah perintah dan wajib tinggal semua yang Allah larang.
Maka dalam ayat di atas jelas menyatakan tidak dikira menegakkan Islam, jika hanya kerjanya mengumpulkan ilmu memikul di atas belakang bak himar (rujuk ayat 5 surah al-Jumu'ah) tidak melaksanakan hak-hak ilmu yang terpikul itu, tidak berusaha supaya semua perintah Allah dilaksanakan dan supaya larangan Allah ditinggalkan, maka amalan ini masih tidak dikira perjuangan Islam.
Titik!
#UP
#MalaysiaSejahtera
#Jombalikmengundi
See Translation

Coretan Peguam Siri 486 SPEAKER Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini

Coretan Peguam (Siri 486)
SPEAKER
Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini.
A dan B membantah perlantikan Speaker Dewan Rakyat.
A dan B keluar beramai ramai sebagai tanda protest dan challenge validity appointment Speaker berkenaan.
Point of order dibangkitkan.
A dan B masuk kembali ke dalam Dewan untuk mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan di hadapan Speaker yang dibantah.
Persoalan undang undang yang saya cuba fahamkan atas soalan yang ditanya ialah adakah sah atau tidak seseorang wakil rakyat mengangkat sumpah di hadapan Speaker yang dikatakan tidak sah atas perlantikan beliau.
Adakah protest ini wajar berterusan atau hanya sementara.
Secara mudah saya berfikiran adalah tidak sah solat saya jika saya masih mengikut imam yang saya yakin sudah terbatal solat beliau. Tetapi analogy ini atas ibadat dan bukannya perlantikan di dalam dewan.
Dalam undang undang dipanggil ‘void ab initio’ (to be treated as invalid from the outset)
Sekian.

SEKADAR REMINDER Sesetengah orang bermati matian beri alasan untuk dia tak beli Takaful

SEKADAR REMINDER
Sesetengah orang bermati-matian beri alasan untuk dia tak beli Takaful.
Tak minat lah, takde duit lah, tak perlu lah, tak cukup Islamik lah, tunggu gaji naik lah, tengok kalau ada duit lebih lah, suami tak kasi lah, bini kata baik labur kat Tabung Haji lah, nak pakai duit pergi bercuti lah etc...
Hinggalah suatu hari dia disahkan menghidap penyakit kritikal atau penyakit berangkai, bermati-matian dia cuba mohon Takaful, namun semuanya reject belaka.
Maka dia pun mula menuduh syarikat Takaful ni hanya fikirkan untung saja, tak nak bantu orang yang sudah berpenyakit. Sedangkan ketika sihat, dia sendiri yang berkira nak beli Takaful dan rasa macam rugi bila takde claim apa-apa
Saya bukan nak minta sedekah
Saya nak elakkan awak dari meminta-minta suatu hari nanti ???
#Zurich
#Takaful
GAMBAR SEKADAR HIASAN

Bismillahirrahmanirrahim Memanjangkan iklan dari salah seorg pelajar saya di ipg islam

Bismillahirrahmanirrahim.
Memanjangkan iklan dari salah seorg pelajar saya di ipg islam:
Assalamualaikum w.b.t,
Cik/Encik/Tuan/Puan/Dato'/Datin/Tan Sri/Puan Sri?
Sukacita dimaklumkan bahawa *Persatuan Siswazah Sabah Kota Marudu (PSSKM) dengan kerjasama Kelab Remaja Ukhuwah Kota Marudu (KRUKM) Cawangan Kota Marudu, Masjid Pekan Tandek & SAN Tandek* akan mengadakan satu program iaitu
*Back To School (BTS)*
Pada 24 Disember 2016, Sabtu.
Sehubungan itu, kami memohon sumbangan ikhlas untuk membantu kami melaksanakan program BTS untuk *20 org Murid yg kurang berkemampuan* ini dengan jayanya.
Bantuan boleh berbentuk:
? _Wang Ringgit_
✏ _Alat Tulis_ x20 org : Rm260
? _Beg Sekolah_ x20 org : Rm400
? _Buku Latihan_ x20 org : Rm200
? _Buku Iqra'_ x20 org : Rm120
? _Stokin_ x20 org : Rm100
Untuk lebih detail, boleh rujuk Kertas kerja yg saya lampirkan..
Sumbangan boleh disalurkan ke akaun:
?BANK RAKYAT
No. Akaun: *22-101-113348-4*
*(Adibah Dayana Binti Ahmad).*
Maklumat lanjut, sila hubungi :
? 01112690619
(Justafahary)
? 01120598955
(Burhanuddin)
? 014-561 0955
(Hanum)
? 013-8527505
(Nurfatin)
Mohon *maklumkan sumbangan tuan/ puan pada nombor yang tertera.*
Perhatian dan sumbangan dari pihak tuan/puan amat kami hargai serta kami dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.
*Semoga Allah mengurniakan kebaikan atas sumbangan pihak tuan untuk menjayakan program ini dan menjadi saham di akhirat kelak.*✨
*_P/s : Kami ingin memohon jasa baik tuan/puan untuk menyebarkan mesej ini._*
Sekian, Terima kasih

Waktu hari PRU 14 ketika sibuk jadi PACA saya ditanya wartawan Utusan tentang polisi bahru DS Najib Kecualikan cukai untuk bawah 26 tahun

Waktu hari PRU 14 ketika sibuk jadi PACA, saya ditanya wartawan Utusan tentang polisi bahru DS Najib - Kecualikan cukai untuk bawah 26 tahun. Saya jawab panjang melalui whatsapp tapi yang keluar hanya yang puji dan bercanggah dengan apa yang saya sebut. Nama saya pun jadi “Fasha” ?
Jawapan sebenar saya ??
“Saya berpandangan ia satu pertimbangan yg baik. Namun sebaiknya ia ditingkatkan kpd mereka yang berusia 36 tahun ke bawah.
Ini kerana mereka yg berusia 26 tahun adalah baru selesai pengajian dan purata gaji mereka pda kadar belum wajib bayar cukai.
Dari segi pendapatan berdasarkan statistik, 54 peratus siswazah memperolehi pendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan. Gaji permulaan siswazah pada amnya kekal tidak berubah sejak 2007.
Kita menyokong segala dasar yang baik. Dengan prasyarat ia benar2 dilaksanakan dan serta dilaksanakan dengan telus dan berintegriti.”
Muhammad Faisal Abdul Aziz
Setiausaha Agung
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
See Translation

Selamat HUT PKS ke 20 semoga semakin berkah dalam umur duapuluh tahun ibarat manusia yang sudah remaja untuk menuju dewasa penuh dengan ujian saya bahagia bisa bersama dengan PK Dan PKS yang Hampir separuh umur saya untuk Amanah DPRK di Aceh Besar saja su

Selamat HUT PKS ke-20 semoga semakin berkah, dalam umur duapuluh tahun ibarat manusia yang sudah remaja untuk menuju dewasa penuh dengan ujian, saya bahagia bisa bersama dengan PK Dan PKS yang Hampir separuh umur saya, untuk Amanah DPRK di Aceh Besar saja sudah saya jalani hampir memasuki 3 priode (15 Tahun) masih sangat sedikit yang sudah kami berbuat dalam Partai Dakwah kami ini, bagi kami ini salah satu dari berbagai wasilah untuk da’wah. Amanah saya sekarang juga semakin berat sebagai sek DSW PKS Aceh, ada hal yang harus diluruskan,namun saya banyak keterbatasan.Hanya dengan masukan dan do’a kawan-kawan tentu dengan Ridha Allah ta’ala Semuanya akan ada Kebaikan. Tinggal usaha dan Kesabaran yang harus kita kedepankan.
#Banyuwangi_20_April_2018
See Translation

Sebuah rumusan Berkata al imam al ghazali Rakhimahullahu Ta ala

Sebuah rumusan
Berkata al imam al ghazali Rakhimahullahu Ta'ala
Dalam Kitab Ihya Ulumuddin, bahwa "rakyat rusak gara-gara penguasa rusak; penguasa rusak gara-gara ulama rusak; dan ulama rusak karena terjangkit penyakit cinta kedudukan dan cinta harta". Maka, jika umat Islam saat ini mengeluhkan kerusakan penguasa, kita perlu berkaca kepada diri kita, bagaimana dengan kondisi ulama-ulama kita; atau orang-orang yang saat ini diposisikan sebagai ulama? Bagaimanakah kualitas keilmuan dan akhlak mereka? Apakah mereka cinta jabatan dan harta?
Politik memang masalah penting. Problema politik umat merupakan masalah yang sangat serius. Tetapi, problematika keilmuan dan akhlak merupakan masalah yang lebih mendasar, sehingga solusi dalam bidang politik, tidak dapat dicapai jika kerusakan dalam bidang yang lebih mendasar itu tidak diselesaikan terlebih dahulu. Al-Ghazali dan para ulama di zamannya berusaha keras membenahi cara berpikir ulama dan umat Islam serta menekankan pada pentingnya aspek amal dari ilmu, sehingga jangan menjadi ulama-ulama yang jahat.
Sebab, ilmu yang rusak, dan ulama yang buruk, adalah sumber kerusakan bagi Islam dan umatnya. Nabi Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam memberi amanah kepada para ulama untuk menjaga agama ini. Tentu saja, itu harus mereka lakukan dengan cara menjaga keilmuan Islam dengan baik. Bahkan, Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam mengingatkan akan datangnya suatu zaman yang penuh dengan fitnah dan banyaknya orang-orang jahil yang memberi fatwa.
Sumber:Dr Adian husaini,Pendidikan Islam "Mewujudkan Generasi Gemilang Menuju Negara Adidaya 2045" ( kompilasi pemikiran pendidikan)hlm 209-210
Catatan akhlaq disini umum