Arkib 03/2019

Saya kongsi petikan kata kata Anwar Ibrahim dari kamar mahkamah 10 Februari 2015

Saya kongsi petikan kata-kata Anwar Ibrahim dari kamar mahkamah 10 Februari 2015.
"Melangkah ke penjara, saya anggap sebagai satu pengorbanan buat rakyat Negara ini. Saya telah berjuang hampir seluruh kehidupan saya demi rakyat Negara ini – dan demi rakyat jugalah saya bersedia untuk ke penjara dan menghadapi sebarang bentuk akibat.
Perjuangan saya akan diteruskan, ke mana saja saya dihantar dan apa jua yang diperlakukan ke atas saya."
Ayuh kita mengambil semangat daripada kata-kata Anwar itu dan terus berjuang demi kebenaran dan keadilan.
Ayuh sama-sama zahirkan kebersamaan kita bersama Anwar Ibrahim dengan turun dalam HIMPUNAN 365, 9 Feb, 9-12 mlm, Penjara Sg Buloh.
#selamatkanmalaysia
#bebasrakyat
#bebasanwar
See Translation

Tahniah kepada Pakatan Harapan dan Bersatu yang telah bersetuju menjalin kerjasama politik

Tahniah kepada Pakatan Harapan dan Bersatu yang telah bersetuju menjalin kerjasama politik. Di bawah ialah petikan penulisan saya berkaitannya yang keluar dalam edisi terkini Suara Keadilan:
"Pakatan yang diwujudkan atas asas sempit perkauman seperti BN sudah tidak mampu malah terbukti gagal membela nasib rakyat dan menjulang negara dengan penuh gemilang. Belum pernah Malaysia tersohor bukan kerana keilmuan, kejujuran pemimpinnya atau prestasi ekonominya yang hebat tetapi kerana terpalit dengan pelbagai skandal rasuah dan penyelewengan. Perdana Menteri dan Pengerusi BN terpalit tetapi apa parti-parti dalam BN telah lakukan atau boleh lakukan?
Sebab itulah kesatuan politik di antara Keadilan, DAP, Amanah dan sekarang Bersatu yang berasaskan tujuan besar (meletakkan pembangunan, pembelaan dan penyatupaduan rakyat pelbagai kaum mengikut peruntukan dan semangat Perlembagaan Persekutuan) tadi dan bukan tujuan sempit kuasa, kaum atau apa juga amatlah penting. Ia merupakan pra-syarat kepada sebuah pakatan politik yang bersatu padu, progresif, dan kuat yang boleh membangun dan membela rakyat. Ia bakal menjanakan kekuatan yang unik daripada setiap parti dalam PH dan Bersatu bukan sekadar untuk menumbangkan Umno-BN dalam PRU-14 tetapi lebih penting lagi, mentadbir kerajaan dan negara berasaskan kesejahteraan rakyat dengan seadil mungkin merentas batasan bangsa, menembus sempadan agama dan budaya serta melintas ruang dan zaman."
See Translation

ramai pentaksub PH kan dalam ni Cuba tunjuk mana yg salah boleh saya betulkan

ramai pentaksub PH kan dalam ni?. Cuba tunjuk mana yg salah boleh saya betulkan
ni??
*KATANYA....CALON PH DI SUNGAI KANDIS USTAZ PUSAT TAHFIZ.....*
Tapi.....
Ketua hakim negara PH lantik yg bukan Islam....
Peguam negara PH lantik yg bukan Islam...
Menteri kewangan PH lantik yg bukan Islam...
Timbalan menteri Pertahanan PH lantik bukan Islam...
RUU 355 yg nak perkukuh mahkamah syariah, PH sepakat tolak sama dgn DAP...
RUU 164 yg boleh murtadkan kanak² yg dah Islam ikut bapa yg peluk islam, melayu PH pakat setuju sama dgn DAP....
October fest. Pesta mabuk² tu melayu PH pakat setuju sama dgn DAP...
Jadi....
Untuk apa calon PRK sg Kandis utk PH dipilih ustaz pusat tahfiz...
*Sajer jer nak pergunakan agama bagi nampak PH pun nak Islam juga.....?*

Ketua Cawangan UMNO Melawati Tengah melepaskan jawatan demi membawa nafas baru kpd UMNO Bahagian Gombak

Ketua Cawangan UMNO Melawati Tengah melepaskan jawatan demi membawa nafas baru kpd UMNO Bahagian Gombak. Intipati ucapan Dato Rahim - “Bawa la pembaharuan. Bersatu dan tidak Berpecah. Dia akui dia gagal selepas 2 penggal (saya hormat dia kerana dia berani cakap terus terang). Berjuang untuk bangsa Melayu.”
Pemilihan Bahagian UMNO Gombak tidak lama lagi. Kita di bawah.... melihat, menilai dan akan bersuara supaya ada barisan pemimpin baru yg bertanggungjawab, berpendidikan dan faham maksud berjuang demi Agama Bangsa dan Negara.....
Tkasih Dato Rahim......

PRK Sg Kandis statistik data keluar mengundi

PRK Sg.Kandis statistik data keluar mengundi :
melayu yg undi BN = 9096
melayu yg undi PH = 3433
bkn melayu yg undi BN = 489
bkn melayu yg undi PH = 12039
katakan :
penyokong BN keluar mengundi =78%
penyokong PH keluar mengundi =64%
penyokong PAS keluar mengundi =5%
BN x menang bkn sb penyokong PAS x keluar. kalo semua penyokong PAS keluar pun BN blm blh menang. kalo diandaikan semua penyokong BN dan PAS keluar undi BN, harus diandaikan semua penyokong PH pun keluar. utk menang BN masih memerlukan undi dr penyokong PH utk menang.
Spt biasa, BN masih juara di hati kebanyakan melayu, BN kalah krn undi bkn melayu. apakah isu hak melayu yg kita mainkan menyebabkan mereka menjauh? atau pun isu hak bkn melayu yg mereka mainkan yg menyebabkan mereka disokong? apakah kalo kita berhenti bermain isu hak melayu mereka akan kembali mendekat? atau hanya sekadar menerima senyum perli?
harus disedari, mereka memilih PH bkn krn kita, tp krn PH dilihat lbh berani memperjuangkan perkara2 yg menguntungkan kaum mereka.
kenapa kita dilihat sbg yg memulakan perang perkauman? sedangkan hakikatnya mereka yg memulakan.
kenapa kita terlalu berlembut dgn menyalahkan sama melayu krn memainkan isu hak melayu? sedangkan kita hanya mempertahankan hak melayu.
Apabila melayu mempertahankan hak melayu, melayu itu dilihat perkauman.
tetapi apabila bkn melayu itu cuba melanggar hak melayu, bkn melayu itu dibela dgn berbagai dalil yg melibatkan demokrasi dan hak asasi. dan yg lbh menyedihkan adalah yg membela mereka adalah melayu2 yg kebanyakannya dah lama x solat.
Cukuplah.. BN kalah bkn sb PAS x keluar mengundi, bkn sb Najib turun membantu, bkn sebab BN mainkan isu perkauman, tp BN kalah sb bkn melayu nampak hanya PH yg blh membuatkan mereka lbh berkuasa di bumi melayu ini. itu aje..

Berniaga bukan sekadar ikut ikutan Jangan Eh Dia berniaga tudung nak jual tudung jugak lah

Berniaga bukan sekadar ikut-ikutan.
Jangan.
"Eh! Dia berniaga tudung, nak jual tudung jugak lah.."
"E...e...! Dia buat cup cake, nak jual cup cake jugak"
Kalau asyik bertukar-tukar bisnes, maknanya anda tak fokus. Anda mungkin anggap bisnes ni setakat main-main. Jika anda sendiri tak serius dengan bisnes anda, orang lain pun pasti tak anggap anda serius nak berbisnes.
Maka orang pun tak berani nak pilih kita untuk mereka mulakan urusan jual beli. Rugi!
Sakit hatikan bila ada orang tanya "kau bisnes apa pulak sekarang ni?" Nampak sangat orang ramai asyik perhatikan anda dan tuggu anda jatuh untuk digelakkan.
Bisnes tanpa ilmu, begitulah! Main redah je, kalau ada untung nasib baik, dah rugi nak buat cemana...
Serius nak berbisnes? Serius nak jadi usahawan?
Cari mentor.
Cari ilmu.
Cari bisnes yang boleh jamin anda dapat sustain selama mana yang anda mahu.
Kakwid pilih Shaklee. Dah 5 tahun. Antara 12 bisnes yang Kakwid pernah buat, inilah bisnes yang paling tersusun dan menawarkan sehingga 10 jenis bonus.
Infiniti!
Syaratnya: bukan ikut ikutan, tapi kehendak diri yang kuat.
InsyaAllah.

ISLAMOFOBIA adalah istilah kontroversi yang merujuk kepada prasangka dan diskriminasi pada Islam dan Muslim 1 Istilah itu sendiri sudah digunakan pada tahun 1980 an 2 tetapi menjadi popular selepas serangan 11 September 2001

ISLAMOFOBIA adalah istilah kontroversi yang merujuk kepada prasangka dan diskriminasi pada Islam dan Muslim[1] Istilah itu sendiri sudah digunakan pada tahun 1980-an[2] tetapi menjadi popular selepas serangan 11 September 2001.[3] Pada tahun 1997, Badan Amanah Runnymede mentakrifkan Islamofobia sebagai "rasa takut dan benci terhadap Islam lalu membawa kepada takut dan tidak suka kepada orang Islam," juga menyatakan ia juga merujuk kepada amalan mendiskriminasikan orang Islam dengan mengasingkan mereka dari kegiatan ekonomi, sosial dan kehidupan masyarakat. Islamofobia juga termasuk persepsi bahawa Islam mempunyai nilai yang tidak sama dengan budaya lain, lebih rendah dari nilai barat dan mempunyai ideologi politik yang ganas daripada (dikenali) sebagai satu agama[4].
Sumber: Wikipedia
Hebat gerakan ni. Satu dunia meyakini fitnah yang dibawa. Amat sukar untuk membetulkan persepsi umum walau pelbagai usaha dilakukan. Ramai terjebak kelembah fitnah hingga ke akhir hayat.
Moga Allah mengampuni dosa kita.
Moga Allah mengampuni dosa mereka. Sesungguhnya mereka tidak mengetahui.
Moga kita terpelihara dari segala fitnah akhir zaman.
Moga kita dipelihara dari kemurkaan Allah dan nerakaNya.
Moga kita dikurniakan keredhaan dan syurgaNya.
Aamiin.
Rasanya perlu diperkenalkan satu istilah lagi sekarang:
PASOFOBIA

Dalam akaun saya ada RM350 sumbangan daripada kawan kawan untuk bantuan kepada penulis yang memerlukan

Dalam akaun saya ada RM350 sumbangan daripada kawan-kawan untuk bantuan kepada penulis yang memerlukan. Kalau ada sesiapa yang mahu menyumbangkan duit silakan berbuat demikian sebelum 10 Jun ya. Saya tidak mahu menyimpan duit lama-lama. Ramai juga yang minta nombor akaun tapi setakat ini hanya tiga orang tampil menyampaikan sumbangan. Saya menunggu wakil rakyat atau menteri atau ahli korporat juga. Kalau tak ada tak apa. Kalau sedikit sangat macam tak tahu nak bagi kepada siapa pula duit ini.
Semasa kutipan pusingan pertama dengan Rozlan kami berjaya menyampaikan sumbangan kepada 10 anak yatim dengan nilai RM670 setiap orang, dan RM160 lagi saya sampaikan kepada Imam tarawih di PENA tempoh hari untuk anak yatim di tempatnya. Dia nak pungut sumbangan pada malam itu tapi segan. Selain itu, kepada dua penulis yang sedang dalam kesukaran saya sampaikan RM500 dan RM1200 mengikut kesesuaian. Ada pertimbangannya di sini.
Sekian berita tengah hari.

Ibn Taimiyah dan Imam as Suyuti menolak ilmu mantiq

"Ibn Taimiyah dan Imam as-Suyuti menolak ilmu mantiq". Perlu difahami secara menyeluruh dalam mentakwil dan menterjemah sesuatu pendapat dalam perkara khilaf terutamanya.
Mereka banyak sumbanganya dalam membangun Islam dari sudut hadis, bidang pemikiran dan sebagainya. Mereka menolak ilmu mantiq dengan kaedah mantiq juga. Lihat pada zaman Ibn taimiyah, muktaziliy menguasai bidang pemikiran sepertimana yang difahami "perompak menguasai pisau-pisau", dan disebabkan itu, atas faktor pemeliharaan Islam serta nas-nas Al-Quran dan Al-Sunnah, penggunaan mantiq serta penghujahannya ditolak sama sekali.
Sebelum mengkritik atau membuat dakwaan, teroka kehidupan beliau, guru-guru beliau, tulisan beliau serta isu dominan yang menjadi perkara utama pada zaman itu.
#auditDiri

Salam sukses buat semua LIKE SHARE DAY 1 2 KOMUNIKASI BUDAK IJAZAH VS KOMUNIKASI BUDAK TANPA IJAZAH Saya belajar sesuatu bila bersama dengan beliau Beliau datang dari jauh demi nak belajar sesuatu dari saya Saya hanya insan kerdil yang Allah beri pinjam i

Salam sukses buat semua.
LIKE & SHARE
DAY 1 & 2.
===
[ KOMUNIKASI BUDAK
IJAZAH VS KOMUNIKASI
BUDAK TANPA IJAZAH]
===
Saya belajar sesuatu bila
bersama dengan beliau.
Beliau datang dari jauh
demi nak " belajar sesuatu"
dari saya. Saya hanya insan
kerdil yang Allah beri pinjam
ilmuNYA.
====
" Mus, aku tak ada ijazah
berbanding officer jabatan
kerajaan yang ada ijazah.
Kalau aku deal sesuatu
dengan officer yang kerja
jabatan kerajaan, aku tak
bawa pangkat atau kedudukan
aku. Jauh lagi title ijazah.
====
" Aku datang jumpa mereka
dengan guna BAHASA & RAYUAN.
Tak perlu kipas-kipas nak dapat
projek".
====
" Alhamdulillah, apa yang aku
utarakan pada officer tersebut,
diterima dengan kos yang munasabah.
Komunikasi orang yang tak ada ijazah
macam aku, officer mahu dengar. Kerana
apa? Kerana sebuah NEGOSIASI.
====
" TQ MUS, ajar aku ilmu ini.",
kata beliau tengahari tadi.
===
Ilmu apa tu?
Untuk siapa " ilmu tu"?
Untuk mereka yang :-
1- BERNIAGA.
2. BUAT JUALAN ASYIK KENA TOLAK
DENGAN PELANGGAN.
3. GURU YANG SUKAR KENDALIKAN
ANAK MURID DI SEKOLAH.
4. JURULATIH YANG KURANG FAHAM
RENTAK PELATIHNYA.
5. COACH PELBAGAI BIDANG.
6.KAUNSELOR, PSIKITRIS, PSIKOLOGIS dll.
==
Whatsap saya jika anda
mahu belajar " ilmu itu".
+019-2044034(CHT CHE QIIM)
#kelasprivate#
#berkualiti#
#suasanawajahgambaransuasanahati#
www.cheqiim.weebly.com
See Translation