Arkib 05/2019

Dalam mana mana group media sosial isu politik akan jadi isu yang menjadikan sesuatu kumpulan sering bergaduh

Dalam mana-mana group media sosial, isu politik akan jadi isu yang menjadikan sesuatu kumpulan sering bergaduh.
Aku rasa ‘propaganda’ atau ‘debat’ tak pernah berjaya menjadikan ahli kumpulan dalam media sosial kita untuk bersetuju dengan pandangan politik individu, jauh sekali menjadi sebab masuk parti individu berkenaan.
Kesannya hanya satu: ego kita akan bertambah besar sekiranya orang tak dapat jawab hujah kita. Dan tidak ada mana-mana golongan pun yang akan suka dengan keadaan ego kita bertambah besar kecuali satu.
Kalau kita pandai guna ‘PM tepi’ dalam hal politik seperti kita pandai guna ‘PM tepi’ dalam hal berniaga, mungkin kita dapat mengurangkan jalan membesarkan ego kita, sekaligus menjadikan group media sosial kita lebih harmoni.

4 5 Jauh sebelum kita mengenal kepetahan Dr Zakir Naik dari benua Asia Selatan berdebat dalam perbandingan agama dunia Islam dan India sudah menyaksikan kehebatan Muhammad Qasim al Nanautwi yang dilahirkan di desa yang subur dengan para ulama iaitu Nanaut

4/5: Jauh sebelum kita mengenal kepetahan Dr Zakir Naik dari benua Asia Selatan berdebat dalam perbandingan agama, dunia Islam dan India sudah menyaksikan kehebatan Muhammad Qasim al-Nanautwi yang dilahirkan di desa yang subur dengan para ulama, iaitu Nanauta pada abad ke-19. Buku ini menyusuri kehebatan tokoh yang dianggap pewaris terakhir keilmuan Shah Waliyullah Dehlawi sehingga turut dipuji oleh tokoh modenis Sayyid Ahmad Khan walaupun berbeza aliran. Kita dibawa untuk mengenali Maulana Nanautwi yang dianggap pintar dan cerdas bukan saja dalam ilmu agama seperti fiqh dan hadis, bahkan dalam...

Rakan2 Kita perlu ubah cara pendekatan politik kita meletakkan calon Setuju

Rakan2,
Kita perlu ubah cara pendekatan politik kita (meletakkan calon). Setuju? ????
Pada hemat saya, mereka yang akan dipilih untuk diletakkan sebagai MP ataupun ADUN perlu ada tambahan syarat baharu. Kita sering mengatakan pendidikan adalah penting, tapi mengapa kita tidak menterjemahkan dalam proses pemilihan pemimpin kita.
Syarat menjadi MP adalah mempunyai PHD dan ADUN mempunyai Degree (at least). Ini bukan soal bias, tapi kita harus percaya, ilmu mengajar seseorang individu itu untuk lebih berdisiplin mengurus dan menjaga tutur bicaranya. Jika kita sayangkan ilmu, kita harus meletakkan orang yang berilmu pada tempatnya.
Terima kasih pada yang sedar, dan serius melaksanakannya.
#Teknokrat
#GE14
#MalaysiaMemilih
See Translation

Apa salah kah PAS menyuarakan hak2 utk umat Islam dlm Malaysia utk bebas mengamalkan hukum2 Islam berlandaskan perlembagaan negara yg menyatakan agama Islam adalah agama persekutuan dn raja2 serta agung adalah ketua agama Islam bg menjaga mendaulatkan aga

Apa salah kah PAS menyuarakan hak2 utk umat Islam dlm Malaysia utk bebas mengamalkan hukum2 Islam berlandaskan perlembagaan negara yg menyatakan agama Islam adalah agama persekutuan dn raja2 serta agung adalah ketua agama Islam bg menjaga mendaulatkan agama Islam..
Aku tak pelik dgn bermaharajalelanya umnobn bangsa Cina India makin biadap namun dgn naiknya pakatan haram Cina India makin kurang ajar dn sedar diri akn kedaulatan undang2 dn perjanjian semasa tanah Melayu mendapat kemerdekaan..namun dgn adanya umnobn dn pakatan haram Melayu makin berpecah belah bkn saja dr fahaman politik namun Melayu sendiri makin berpecah dlm pegangan agama Islam..
Tapi Melayu yg mengaku Islam lbh bnyk yg serupa babi kenyang bila agama dn org Islam d hina d kutuk d keji d fitnah dgn alasan Malaysia barua liberal dunia moden..Melayu yg mengaku Islam blh diam konon apa yg d saran PAS adalah bersifat politik pd hal itu adalah tuntutan agama Islam tp melayu2 ni akn menyalak konon merekalah penjaga agama..Skrg ni sapa yg sesat dlm mentadbir negara..d mana salah PAS dlm menyarankan ikut hukum Islam d mana betulnya plk parti politik yg konon Islam dlm mendiamkan hukum Islam d tolak d tanah Melayu...
Tp nk salahkan rakyat pn tak guna klau pemimpin sendiri pn serupa musang..namun dlm sistem demokrasi rakyat sendiri yg berkuasa tp bangang utk bersatu dn memilih..

Bersangka Baik Perancangan dah susun molek Tiket kapal terbang dah dibeli awal awal lagi untuk bertemu Permaisuri hati

Bersangka Baik
Perancangan dah susun molek. Tiket kapal terbang dah dibeli awal-awal lagi untuk bertemu Permaisuri hati.
Malam tadi terima notis. Perlu berada di KL atas sebab komitmen dan tanggungjawab.
Hari yang sama penerbangan.
Hari yang sama ada tugas di sini.
Hari yang sama perlu di KL.
Maka,
Pilihan perlu dibuat. Susun semula sebaiknya. Beli semula tiket. Alhamdulillah tugasan di sini selesai dengan baik. Kehadiran untuk komitmen disahkan. Bertemu Permisuri juga dapat. Kan perancangan Allah itu sebaik-baik aturan. ? Bersangka baiklah.
Ada waktu senggang selepas komitmen tersebut. Nak buat apa ya sementara menanti penerbangan malam pulang bertemu Permaisuri? ?
See Translation

Email ini diterima pada awal bulan April 2018

Email ini diterima pada awal bulan April 2018. Sehingga hari ini saya belum temui pegganti untuk position ini.
.
Bidang tugas adalah Senior Network Hardware Engineer. Akan ditugaskan di Syarikat Microprocessor di Penang.
.
Untuk makluman Syarikat ini juga ada cawangan di Kulim.
.
Keutamaan adalah pada yang miliki pengalaman bekerja dalam bidang ini.
.
Jumlah kekosongan saya tidak pasti. Yang awal diutamakan.
.
Bantu saya untuk bantu anda atau kawan-kawan yang sedang mencari pekerjaan di Penang. ?
.
Kongsikan untuk bantu orang lain terima manfaat. ?
.
.
Fadzli Omar
#JuruteraWANG #ForensicKewangan
See Translation

di satu pesta buku dulu saya berbual dengan seorang lelaki tentang novel

di satu pesta buku dulu, saya berbual dengan seorang lelaki tentang novel. Saya beritahu dia, kelebihan novel, di tangan pengarang yang baik dan ada wawasan ialah novel boleh sampai ke tempat Ustaz Azhar Idrus (saya sebut nama UAI sebab masa tu UAI sangat popular) tak boleh masuk. Orang yang pi dengar Ustaz Azhar tu sebab memang dia nak dengar, tapi yang tak mahu tak akan pergi dengar, tapi novel boleh sampai pada orang itu. Berdasarkan reaksi dia, saya rasa dia tak setuju, tapi mungkin dia tak mahu berdebat saja. Dan saya pun, kalau hari tu dia ajak berdebat fasal tu, saya pun tak mahu.

NAJIB TANYA TUN JAWAB PERLETAKAN JAWATAN LEMBAGA PENGARAH KHAZANAH NASIONAL BERHAD

NAJIB TANYA, TUN JAWAB
PERLETAKAN JAWATAN LEMBAGA PENGARAH KHAZANAH NASIONAL BERHAD
“Pelaksanaan penstrukturan semula.”
Perletakan jawatan Pengarah Urusan dan Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Berhad akan membolehkan Kerajaan menstruktur semula syarikat dana nasional tersebut.
Perdana Menteri YAB Tun Dr Mahathir bin Mohamad menerima tawaran perletakan jawatan semua ahli lembaga pengarah kerana “langkah ini membolehkan Kerajaan menstruktur semula syarikat tersebut” berdasarkan polisi pentadbiran baru yang sedia ada.
Dr Mahathir menegaskan bahawa Perdana Menteri mempunyai hak untuk melantik ahli lembaga pengarah yang baru, atau memindahkan mereka ke syarikat lain, atau pun mengekalkan sesetengah mereka untuk kesinambungan perjalanan syarikat.
Beliau juga mengatakan bahawa Kerajaan bukan di dalam proses membalas dendam.
“Kita tidak menganggap semua terlibat di dalam salahlaku, tetapi pentadbiran ini tidak boleh menerima kesalahan yang jelas dan dibiarkan berterusan.
“Perletakan jawatan beramai-ramai ini akan memberi ruang untuk menyusun semula Khazanah kerana polisi kami adalah berlainan dari pentadbiran sebelum ini. Kami percaya adalah bagus untuk memberi gaji yang tinggi tetapi kita tidak boleh sentiasa mengikut nilai ukuran pihak swasta. Kita mahu menumpu kepada ganjaran di dalam bentuk bonus yang berlandaskan kepada prestasi kerana ada sesetengah syarikat yang beroperasi pada tahap yang tidak memuaskan.”
Mengenai laporan yang mengatakan RM2 billion telah terhapus dari Bursa Malaysia, Dr Mahathir menekankan bahawa jumlah kerugian atas kertas tersebut tidaklah sebesar bebanan hutang RM1 trillion yang diwarisi dan sekarang terpaksa dihadapi dan ditanggung oleh Kerajaan.
“Jumlah hutang RM1 trillion tersebut adalah nyata dan benar, dan jumlah yang perlu dibayar tidak boleh dielakkan. Sebahagian besar dari jumlah ‘pelaburan’ yang dilakukan oleh Kerajaan terdahulu belum dapat diperolehi semula kerana kita tidak tahu di mana wang tersebut telah pergi.”
Mengenai komen mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap polisi Kerajaan Pakatan Harapan “berundur ke era masa lalu”, Dr Mahathir bertanya jika rakyat mahu kembali ke era pentadbiran Najib?
“Era masa lalu adalah era di mana Malaysia terkenal sebagai Harimau Asia. Adakah beliau (Najib) mahu membawa rakyat ke era di mana negara ini dikenali sebagai kleptokrasi dan diketuai oleh seorang kleptokrat?
PEJABAT PERDANA MENTERI
PUTRAJAYA
27 JULAI, 2018

Kenyataannya JOHOR Negeri Kelahiran Umno dan diri ku telah BUNGKAM

#Kenyataannya...
#JOHOR Negeri Kelahiran Umno dan diri ku telah BUNGKAM !!!
#NEGERISEMBILAN Negeri asal kelahiran Ibu bapa ku juga sudah DIGODAM !!!
Kini bangsa ku dikedua negeri yang berkait rapat dengan diri ku sudah di "sepit" olih Sang Sepet meskipun Sang Dengkis serta SangTepok dan Sang Kerbau masih ditampok namun ianya sekadar penghias tembok !!!
Kemajuan dan Ketinggian Ilmu Duniawi sedang mentransformasikan Bangsa ku menjadi Liberalis Pluralis dan ada juga Atheist ???
NA'UZUBILLAHI MIN ZALIQ .
YA ALLAH DIKAU SELAMATKANLAH AKIDAH KAMI , ANAK CUCU KAMI , SAUDARA MARA KAMI dan BANGSA KAMI dari Serangan Jarum jarum Musuh Islam yang juga MUSUH MU YA DZAL JALALIWAL IQRAM .

Khamis 5hb Julai 2018 Lawatan daripada Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia ke Universiti Malaya

Khamis 5hb Julai 2018: Lawatan daripada Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Indonesia ke Universiti Malaya.
Antara keputusan lawatan yang dipersetujui bersama adalah;
1- UIN Banten menawarkan satu tempat untuk pensyarah Ekonomi Islam utk datang buat attachment selama 1 ke 2 minggu (fully funded) di UIN Banten.
2- UIN Banten tawarkan satu tempat kepada pelajar UM untuk menyertai Jambori Ekonomi Islam/Halal di sana selama 4 hari fully funded pd September 2018 ini.
3-MoU dan MoA dgn mereka akan dimuktamadkan dan API sbg host.
5- UIN Banten akan emelkan CV2 Profesor mereka utk tujuan Pemeriksa Luar.
6- Student Exchange Transfer Credit akan dibincangkan selepas selesai MoA.
7- UIN Banten jemput utk kolaborasi penyelidikan dengan funding drpd mereka.