Kesian tengok beberapa orang graduan dari Mesir yang sibuk marah orang dalam soal adab terhadap ulama pro rejim Fatah Sisi

Kesian tengok beberapa orang graduan dari Mesir yang sibuk marah orang dalam soal adab terhadap ulama' pro rejim Fatah Sisi. Tapi, dia juga tanpa rasa bersalah sibuk meratib "Ikhwanul Muslimin adalah Khawarij, Ektrimis dan aqidah rosak". Jadi apabila IM digelar Khawarij, bermaksud ribuan para ulama' al-Azhar yang bersama IM juga adalah Khawarij. Dengan sikap begitu, beradab sangatkah anda terhadap ulama' ?
Hentikanlah mengajar masyarakat buku-buku politik pro rejim Fatah Sisi yang hanya menguntungkan Zionis. Jika tidak, anda hanya akan mengembirakan rejim Zionis kerana anda telah menjayakan agenda mereka memusnahkan gerakan Islam.

Hadir ke majlis rumah terbuka Akademi Sains Malaysia semalam aku jumpa ramai tokoh tokoh hebat STI negara

Hadir ke majlis rumah terbuka Akademi Sains Malaysia semalam, aku jumpa ramai tokoh-tokoh hebat STI negara.
Antara yang sempat berborak sekejap ialah dengan Tan Sri Dr Omar Abdul Rahman. Beliau terkenal sebagai penasihat sains Tun M dan pelbagai jawatan penting dalam kerajaan dulu.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Omar_Abdul_Rahman_(academic)
Di dalam lif, aku sempat memperkenalkan diri dan mempromosi MajalahSains.
Dia terus jawab,
“Oh, yang Tan Sri Dzulkifli Razak menulis tu ya?”
“Nanti saya hantar satu naskhah ke alamat Tan Sri, “ aku jawab.
Kemudian dia mengulas sedikit tentang dasar sains Tun M dan Najib.
Selain itu, yang menarik juga ialah ucapan bekas menteri Datuk Seri Panglima Madius Tangau. Beliau masih terkejut dengan perubahan drastik yang berlaku dalam negara.
Walau apapun yang berlaku, aku sangat berterima kasih dengan beliau yang banyak menyokong usaha MajalahSains sehingga dilantik sebagai rakan media program NICE17’ dan MingguSainsNegara2018.
Lain-lain ramai jugalah. Prof Datuk Mazlan, Prof Datuk Rahmah (MQA), Prof Dato Asma’, dll.
Leka sangat berborak, sampai lupa apa benda aku makan semalam.

PERKEMBANGAN TERKINI KES USTAZ ADIB DAN CIKGU IDZAHRIL

PERKEMBANGAN TERKINI KES USTAZ ADIB DAN CIKGU IDZAHRIL
Negara kita telah digemparkan dengan berita tentang Cikgu Azizan, seorang PK HEM yang dibicarakan pada bulan lepas (Disember 2017) atas tuduhan mencederakan seorang pelajar yang ditangkap menghisap gam dan membuli pelajar lain di sekolahnya. Atas usaha pihak media, pelbagai NGO dan orang ramai yang memberi sokongan dan tekanan terhadap isu ini, Cikgu Azizan telah dilepaskan apabila dakwaan terhadapnya telah digugurkan.
Kisah Cikgu Azizan:
http://www.freemalaysiatoday.com/…/mahkamah-lepaskan-cikgu…/
Walau bagaimanapun, nasib lagi 2 orang guru yang berdepan dengan tuduhan yang sama masih lagi belum dapat diputuskan. Mereka ialah Ustaz Adib dan Cikgu Idzahril. Perbicaraan seterusnya untuk kes Ustaz Adib adalah pada 6 dan 7 Februari 2018 di Mahkamah Majistret Kajang manakala Cikgu Idzahril pula pada 19 Februari 2018 di Mahkamah Majistret Jawi.
Kisah Ustaz Adib:
https://www.bharian.com.my/…/3…/lancar-dana-untuk-ustaz-adib
Kisah Cikgu Idzahril:
https://www.hmetro.com.my/…/301548/doa-buat-cikgu-idzahril-…
Kami dari AGRA - Angkatan Gerak Minda Malaysia, percaya tindakan yang diambil oleh warga pendidik ini adalah demi MENDIDIK anak bangsa dan tindakan mereka tidak mendatangkan sebarang kecederaan serius atau kekal.
Kami ingin menyeru agar seluruh warga Malaysia menyebarkan mesej ini dan bersama-sama memberi sokongan dan tekanan terhadap kedua-dua kes ini agar Ustaz Adib dan Cikgu Idzahril dapat dibebaskan dan terus MENDIDIK anak bangsa.
Solidariti anda boleh ditunjukkan dengan bersama-sama menukar gambar profil anda di media sosial kepada poster di bawah dan anda juga boleh turut memberi sokongan dengan hadir sendiri ke perbicaraan kedua-dua kes seperti yang tertera di bawah.
"Guru tunggak negara!"
#lindungiwargapendidik
#pray4ustazadib
#pray4cikguidzahril

Tone Plus bukan di buat untuk beat data atau call dengan simkad CMDU

Tone Plus bukan di buat untuk beat data atau call dengan simkad CMDU. Tone Plus di buat supaya masyarakat dapat bebas masa dan bebas kewangan. ini misi Tone Group. walau bagaimana pun, Tone Plus juga tetap bagi masyarakat free data setiap kali topup, free call, extra kredit rm10, big point setiap kali topup, PA etiqa takaful cover rm50,000, rebat 3% masuk akaun bank dan macam-macam lagi.. ini beza tone plus dengan CMDU.
Data tidak boleh jadi wang..tapi wang boleh beli sebanyak mana pun data..mungkin bukan shaja data Tapi keperluan lain.tanya diri berapa lama saya pakai telefon? dan sampai bila saya akan pakai telefon???
TEPUK DADA TANYA SELERA bai..jangan tepuk dada orang sebelah nanti kena ..?????..
Yang betul2 serius nak tau pasal TONE PLUS ni. Insha Allah saya bgi pencerahan.Sekali lgi yang serius ok!
Contc
Andy Iskandar
01118971571.
Jum cari ?????.

Seseorang membuat status meminta teman temanya menyebutkan 30an tokoh inspiratif di FB

Seseorang membuat status, meminta teman temanya menyebutkan 30an tokoh inspiratif di FB.
Teman saya, Nirma Fitriani menyebut saya salah satunya, ?. Bukan sekali ini saya di tag teman di FB ini sebagai salah satu orang yang inspiratif.
Aduh apanya yang inspiratif ya? Perasaan saya, emak mah begini begini aja dari dulu. Saya jadi ingat guru ngaji di Jepang ini, beliau mengatakan, kalau bukan Allah yang dicari dan yang menjadi tujuan, semua semu belaka. Jangan mencari kemuliaan dihadapan manusia, carilah kemuliaan dihadapan Allah. Begitu katanya....
Nasehat ini selaras dengan yang disampaikan guru ngaji saya waktu di Bandung, ustadz Saiful Islam Mubarak. Katanya ikatlah ilmu itu dengan menyampaikannya atau menuliskannya. Dengan menyampaikan dan menuliskan kita sedang mencari kemuliaan Allah.
Untuk itulah saya menulis di FB atau di blog. Bukan untuk menasehati orang lain, apalagi mengajarkan orang lain. Saya merasa tidak memiliki kapasitas untuk itu. Sungguh, sebenarnya saya sedang menasehati diri saya sendiri, saya sedang mendidik diri saya sendiri. Saya sedang belajar menjadi masterpiece yang bermanfaat dan mulia dihadapan Allah. Karena memang dari sananya Allah menciptakan kita sebagai sebaik baik makhluk ciptaannya. Dan sebaik baiknya manusia adalah yang bermanfaat untuk orang lain.
Salah satu ikhtiar saya adalah dengan aktif di sosmed dan menjadi volunteer di dunia nyata. Aktif di sosmed saya lakukan sejak saya pertama kali kenal internet akhir tahun 1998 ketika saya kuliah di Bandung.
Saya berharap ketika saya sudah tidak ada di dunia ini, hanya jejak jejak makna yang saya tinggalkan untuk anak anak saya. Jika mereka ketik nama ibunya di Google, mereka menemukan banyak nasehat, inspirasi, motivasi dan dorongan dari ibunya untuk menjadi lebih baik dan bermanfaat untuk sesama. Karena saya tau saya tidak akan selamanya di dunia ini, saya tidak akan selamanya membersamai anak saya. Saya ingin mewarisi catatan dan aktifitas yang berharga dan penuh makna untuk mereka sebagai bagian dari ibadah saya pada Allah. Untuk itulah saya hidup.....
Peluk ipit....?

Tergantung Yang Menarik Kesimpulan juga Berbagai macam masalah yg sifatnya prinsip terkadang menjadi sensitif apabila dibuka di khalayak umum termasuk dlm masalah sikap dlm beragama

::: Tergantung Yang Menarik Kesimpulan juga :::
Berbagai macam masalah yg sifatnya prinsip terkadang menjadi sensitif apabila dibuka di khalayak umum, termasuk dlm masalah sikap dlm beragama. Padahal, sebetulnya masalah aqidah dan manhaj itu memang harus jelas krn dari kejelasan itulah akan bisa menguatkan ummat, tanpa keraguan dlm meyakininya. Memang mestinya begitu. Ga bisa ngambang dlm perkara tersebut.
Misalnya...
Bid'ah dlm agama, ini sensitif banget.
Ulama sdh panjang lebar berbicara tentangnya, apa indikator bid'ah, apakah semua pelaku bid'ah mesti dijauhi, siapa yg masih boleh diambil ilmunya, bagaimana jika seorang ahli ilmu salah dlm perkara aqidah, apakah langsung divonis ahli bid'ah de el el...ada pembahasannya...
Terkadang seorang Ustadz tidak salah dlm menyampaikan dakwahnya terkait masalah sensitif tersebut, namun krn yg menarik kesimpulan dari apa yg disampaikan sang Ustadz itu berbeda² karakter bawaannya, beda tingkat pemahamannya, beda kecenderungannya, dll itu yg ternyata sangat mempengaruhi penilaian. Disinilah pentingnya menyerahkan masalah kpd ahlinya...
Bagi yg masih merasa awwam, yuk mendingan jaga diri dari menilai orang yg dikenal berilmu. Cukup bagi kita untuk tahu mana yg benar dan yg salah, namun mengomentari hal² semacam itu mendingan entar dulu deh...tamatin kitab² induk aqidah dulu baru boleh ikut nimbrung bicara...itupun nimbrungnya mesti ilmiyyah. Oke?
Nih saya kasih contoh gimana tingkat pemahaman orang bisa saja berbeda memahami ucapan seorang ulama...
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله تعالى :
" والبدعة التي يعد بها الرجل من أهل الأهواء ما اشتهر عند أهل العلم بالسنة مخالفتها للكتاب والسنة: الخوارج والروافض والقدرية والمرجئة ".
مجموع الفتاوى ٣٥ / ٤١٤
Inilah pentingnya penilaian kpd seseorang dlm masalah Bid'ah harus diserahkan kpd ahlinya. Kalau nggak? Bukannya solusi tapi nambah polusi dimana², akhirnya orang yg nggak tahu apa² kena polusinya juga...termasuk Ustadz yg jelas keilmuannya difitnah semau orang seenaknya hanya krn Beliau menyampaikan apa adanya...
Trus mesti gimana?
Ya mesti belajar lagi
Pelajari maksud² Ulama dlm kitab² pribadi mereka. Oke?
In sya Allah nanti jg nyambung sendiri sedikit demi sedikit.
Allahu A'lam

MENGUNDI DAH TAMAT Keputusan PRU14 sebenarnya telah ditetapkan di Luh Mahfuz Siapa yang memerintah Allah dah tetapkan dan juga sama ada PRU15 berlaku atau tidak Allah dah tetapkan menang kalah kerja Allah kita hanya buat kerja kerja untuk memenangkan agam

MENGUNDI DAH TAMAT
Keputusan PRU14 sebenarnya telah ditetapkan di Luh Mahfuz... Siapa yang memerintah... Allah dah tetapkan .. dan juga sama ada PRU15 berlaku atau tidak, Allah dah tetapkan ... menang kalah kerja Allah... kita hanya buat kerja.. kerja untuk memenangkan agamaNya... Allah tidak akan tanya kenapa agama tak menang2.. lambat menang.. susah menang.. tidak!!! itu bukan soalan dari Allah. Allah akan persoal setiap dari kita.... di saat mulut semua terkunci.. tangan, kaki, mata, mulut, telinga dan semua anggota akan menjadi saksi di depan Allah... mengakui sama ada kita buat kerja untuk menangkan Islam atau mendahului kehendak orang lain...
Andai Islam menang, maka bersyukurlah kepada Allah... kita bawa negara Malaysia ke arah negara yang baik dan mendapat keampunan dari Allah.. Rakyat akan sejahtera dengan Islam. tanpa mengira apa agama sekalipun, Islam akan bawa kebaikan pada semua..
Namun, seandainya kalah... jangan menangis... jangan berputus asa... teruskan amal baikmu.. teruskan keringatmu.. kerahkan segala kudratmu... sehingga Allah beri kemenangan...
Duhai pejuang... jangan mengalah saat rebah.. bangkit kita menuju mardatillah... itulah matlamat kita untuk diri kita, keluarga, jiran2 kita, negara kita, bangsa kita dan pasti paling besar dan utama untuk agama kita..
تکبير ..... الله اکبر ..... الله اکبر ..... الله اکبر
#_سجهترا_برساما_Iسلام

Seorang sahabat akrab yang telah saya kenali sejak tahun 1977 Sudah 41 tahun persahabatan kami rupanya Kapt B Tn Hj Sudirman Ahmad A warrior extraordinaire Kami mula kenal bila dia join Sepang Estate bila bersara dari tentera

Seorang sahabat akrab
===================
.... yang telah saya kenali sejak tahun 1977. Sudah 41 tahun persahabatan kami rupanya.
Kapt (B) Tn Hj Sudirman Ahmad. A warrior extraordinaire.
Kami mula kenal bila dia join Sepang Estate bila bersara dari tentera. Dia ambil alih CD Div bila saya berpindah ke Div B ladang Sepang. Saya jadi penunjuk cara kerja ladang. Dia banyak kenalkan saya pd rakan2 tenteranya yang lain.
Kemudiannya dia berkhidmat dengan Perdana Menteri di JPM. Bila saya balik dari US saya juga melibatkan diri dalam aktiviti2 tang dia buat di JPM.
Hari ini sambil duduk2 kami berbual tentang PRU14.
Cukuplah utk itu. Tak boleh lebih2.

Lebih baik diserahkan saja urusan pentadbiran negara kepada pemimpin negara samada di federal atau negeri

Lebih baik diserahkan saja urusan pentadbiran negara kepada pemimpin negara samada di federal atau negeri. Keputusan mereka yg betul akan diganjari Allah dan jika keputusan mereka salah, moga Allah mengampuni mereka dan mendorong mereka ke jalan yg betul.
Khilaf paling tidak waras di Malaysia hari ini ialah khilaf mazhab politik/kerajaan. Pelbagai kaedah politik pelik akan direka atau hujah "maal faariq" & " faasidul i'tibaar akan digunakan.
Mungkin kerana banyak menghadapi konflik politik yg tidak berhenti, para imam mazhab khususnya Imam Syafie berhenti daripada menjadi pegawai kerajaan di Yaman lalu menumpukan semula kepada pengembangan ilmu...
Saya fikir adalah lebih baik untuk diri ini menceburi ruang FIQH MUALLAF bersama para pendakwah saudara baharu pula... Lama dah minat nak join... Kalau ada khilaf pun, masih harmoni.
*Saya bukan nk letak jawatan kecuali jika dilantik jadi senator saja!

Jemputan dari Tok Mat moh poi open house Hari Rayo Tok mat

Jemputan dari Tok Mat...moh poi open house Hari Rayo Tok mat..
Asalamualaikum & Salam Sejahtera,
Saya serta keluarga menjemput semua rakan-rakan FB untuk bersama sama berhari raya ke Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri, pada hari Ahad ini, 10 Syawal 1439 H/ 24hb Jun 2018 di rumah kami Kg Tanjung, Rantau, Negeri Sembilan.
Majlis bermula dari jam 10.00am hingga 4.00pm. Maaf saya menjemput melalui FB sahaja.
Tolong panjangkan juga jemputan saya kepada semua rakan-rakan yang lain.
Terima Kasih dan Salam Hormat.