Hebatnya orang yang berprinsip Air muka orang yang berprinsip itu riang menyenangkan dan bahagia

Hebatnya orang yang berprinsip.
Air muka orang yang berprinsip itu riang, menyenangkan dan bahagia. Sikap mereka optimis, positif dan berghairah. Semangat mereka antusias, penuh harap dan mempercayai. Mereka ingat dengan pesan Rasulullah saw “Senyummu dihadapan saudaramu adalah sedeqah”.
Mereka Memancarkan Energi Positif.
Energi positif ini seperti medan energi atau aura yang mengeillingi mereka dan juga mengisi atau menambah medan energi negatif di sekitar mereka. Mereka juga menarik dan memperbesar medan energi positif yang lebih kecil.
Apabila mereka bertemu dengan sumber energi negatif yang kuat, mereka akan menetralisir atau menyingkiri energi negatif itu. Kadang kala mereka langsung meninggalkannya dan berjalan menjauh dari orbitnya yang beracun.
Sikap bijak memberi mereka kemampuan untuk mengetahui kekuatan energi negatif itu sekaligus rasa humor dan pengetahuan akan wakatu yang tepat untuk menanganinya.
Mereka Mempercayai Orang Lain.
Orang-orang yang berprinsip tidak bereaksi berlebihan pada prilaku negatif, kritikan atau kelemahan-kelemahan manusiawi. Mereka tidak merasa hebat ketika menemukan kelemahan-kelemahan orang lain.
Mereka tidak naïf; mereka sedar akan kelemahan. Namun mereka menyedari bahwa prilaku dan potensi adalah dua hal yang berbeda. Mereka percaya orang mempunyai potensi yang tak nampak.
Mereka mensyukuri kelebihan mereka dan merasa wajar untuk dengan tulus memaafkan dan melupakan kekasaran orang lain. Mereka tidak berkeluh kesah.
Mereka tidak mau mengecop dan melabel orang lain, mencirikan orang mengkotak-kotakkan dan berprasangka. Mereka lebih memilih untuk melihat potensi yang terpendam pada setiap orang dan memahami proses untuk membuat potensi itu terwujud.
Mereka yakin bahwa setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kekurangan itu disebabkan potensi yang belum berkembang. Lihatlah bahwa Rasulullah mengutamakan musyawarah dalam segala urusan dan Islam menjadikan prinsip ini asas dalam pembangunan Islam.
Ingatlah dengan firman Allah, “Dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam suatu urusan…”.

Harusnya Energi kita dihabiskan untuk saling membangun kerjasama dengan semua lini

Harusnya.. Energi kita dihabiskan untuk saling membangun kerjasama dengan semua lini.
.
Relawan dan pemerintah bahu membahu..
Fokus pada penyaluran bantuan yang masih terhambat. Dan pemulihan pasca bencana.
.
Saudara kita di Palu dan sekitarnya butuh bantuan secepatnya. Kita yang di sini, tak perlu saling menjatuhkan. Fokus saja sekarang memikirkan cara tercepat agar bantuan bisa sampai ke lokasi.
.
Berdoa untuk seluruh Relawan dan seluruh unsur pemerintah baik TNI, BASARNAS, dll yang bahu membahu tanpa memikirkan keselamatan diri..
Kita doakan sama-sama..
Al fatehah.. Aamiin
.
#SiJumReaksiCepat #UntukPalu #BersatuUntukPalu

Inilah gambaran keadaan politik kita saat ini

Inilah gambaran keadaan politik kita saat ini,.
Ternyata meski calonnya orang-orang baik, kalau tidak bertemu dengan rakyat yang juga baik. Maka kebaikan tak akan pernah bisa berkuasa.
.
Pantas saja para hukama berkata..
"Pemimpinmu itu adalah cerminan dari dirimu.."
Saya akhirnya paham..
.
Kalau mau negeri ini lebih baik..
Maka kita sebagai rakyat juga harus punya prinsip. Takutlah kepada Alloh, dan pilihlah pemimpin yang juga takut kepada Alloh jika tidak amanah.
.
Tak salah jika para ulama sekarang memerintahkan setiap umat islam mulai bergerak dari mimbar-mimbar masjid, dan majelis-majelis taklim. Karena karakter rakyat dan pemimpin yang dibentuk dari lingkungan dakwah, akan jauh lebih kuat mentalitasnya dalam memegang prinsip yang Haq.
.
Dan kita sebagai rakyat..
Harusnya mulai punya idealisme. Pilihlah pemimpin yang tidak memberi uang saat kampanye..
Karena mereka yang memberi uang, ujungnya bakalan ngambil uanh juga.
.
#PelajaranRahmatBerkah #PolitikBaik

WALLPAPER Q A Berikut merupakan wallpaper Q A bertajuk Pengaruh Ideologi dan Pemikiran yang disediakan oleh Unit Tutorial dan Research Development R D dibawah Unit Pendidikan BKKIMM sesi 2017 2018

[ WALLPAPER | Q& A ]
Berikut merupakan wallpaper Q&A bertajuk "Pengaruh Ideologi dan Pemikiran" yang disediakan oleh Unit Tutorial dan Research & Development (R&D) dibawah Unit Pendidikan BKKIMM sesi 2017/2018.
?Apakah yang dimaksudkan dengan Ideologi?
•Ia bermaksud fahaman, cita-cita,haluan dan aliran pemikiran. Ia juga bukan sekadar pendapat sahaja bahkan akidah yang diperjuangkan dengan bersungguh-sungguh dan penuh pengorbanan.
?Bagaimanakah Ideologi ini boleh meresap masuk ke dalam pemikiran umat islam zaman sekarang?
•Ada penganut masih mengaku beragama islam dan dan mengkaji sedalam-dalamnya ajaran islam. Ada juga yang masih tidak faham, tidak mengerti atau jahil mengenai islam. Paling malang apabila seseorang itu jahil murakkab (Tidak sedar dirinya jahil) tetapi mahu bercakap mengenai islam sehingga terjebak dengan ideologi-ideologi dan berjuang dengan bersungguh-sungguh membelakangkan ajaran islam sendiri.
?Seiring kecanggihan teknologi moden, semakin ramai dikalangan ahli masyarakat tanpa disedari terjebak dalam Ideologi sebegini sehingga mengabaikan hukum-hukum Tuhan. Mengapakah masyarakat semakin berani berbuat demikian?
•Hal ini kerana mereka mendakwa Islam itu tidak sesuai lagi pada zaman ini atau islam itu mesti disesuaikan dengan ideologi dengan membuat perubahan-perubahan berani sehingga menghalalkan yang haram atau sebaliknya.
?Apakah bentuk-bentuk ideologi dan pemikiran yang menyesatkan?
•Memisahkan agama dengan politik
•Membahagikan kelas dengan masyarakat.
•Membentuk pemikiran rakyat supaya mengabdikan diri kepada negara semata-mata
•Kebendaan menjadi dasar penting dalam menentukan kebahagiaan manusia.
?Amerika pusat penyebaran ideologi Lesbian,Gay,Bisexual dan Trasgender (LGBT). Mengapakah ideologi ini ditolak dan diterima oleh sesetengah pihak?
•Golongan ini berkembang kerana mendapat sokongan dari ahli politik serta golongan kapitalis yang mengeksploltasi mereka untuk kepentingan diri. Perjuangan LGBT tidak lebih daripada perjuangan untuk mendapatkan pengiktirafan atas perbuatan terkutuk mereka yang tidak memberikan sebarang manfaat selain hanya memuaskan nafsu songsang golongan ini.Islam mengharamkan LGBT berdasarkan dalil Al-Quran (As-Syu'araa 165-166), (Al-A'raf 80-81)
?Bagaimanakah umat islam harus mendepani masalah ideologi pada masa kini?
•Sebagai umat islam, kita seharusnya mamahami makna iman, islam dan rukun-rukunya serta perkara yang membatalkan secara umum selain mengenali fahaman-fahaman dan mazhab-mazhab berkait dengan akidah agar tidak terjerumus ke lembah kesesatan.
"Mahasiswa Rabbani, Membumi Bakti"
"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"
#BKKIMMKesatuanKami
#BersamaBersatu

Assalamulaikum Rakan FB yang dikasihi Saya akan ke Battambang Kemboja untuk membantu pendidikan Islam di salah sebuah kampung di sana Saya juga akan menyampaikan sumbangan yang saya dapat dari pengumuman tempohari dalam FB serta dari rakan2 UUM yang berju

Assalamulaikum. Rakan FB yang dikasihi...
Saya akan ke Battambang Kemboja untuk membantu pendidikan Islam di salah sebuah kampung di sana, Saya juga akan menyampaikan sumbangan yang saya dapat dari pengumuman tempohari dalam FB serta dari rakan2 UUM yang berjumlah RM800.00. Terima kasih pada hamba2 Allah yang telah bankin dalam akaun BIMB saya ummi dari Kelantan, pensyarah UUM, Alumni UUM serta rakan FB.
Saya juga akan menjalankan akikah untuk seorang hamba Allah yang sudi untuk melaksanakan akikah seekor kambing. Harga kambing ikut kilo . Sekilo USD5. Saya ambil kos seekor kambing RM500. lebihan daripada beli kambing saya akan buat kenduri untuk jamuan masyarakat Islam di sana.
Sekiranya ada rakan FB yang ingin sedekah, bagi zakat dan buat akikah saya terima lagi sebelum ptg esok. No akaun saya 02093020593463 BIMB MOHD YUSNAIDI MD SABRI
Sekian.

Kita jangan sesedap mulut je kata Semua ni salah ahli PAS jugak mereka yang naikkan pemimpin konservatif tu

Kita jangan sesedap mulut je kata,
"Semua ni salah ahli PAS jugak, mereka yang naikkan pemimpin konservatif tu"
Kerana yang mengundi di muktamar bukanlah sejuta ahli PAS pun. Lebih kurang seribu lebih je ahli yang mengundi.
Lebih baik kita sebut macam ni,
"Kalau seribu ahli PAS nak orang yang pernah khianat dan menipu sejuta ahli PAS suatu masa dahulu naik, itu hak merekalah. Dan kalau seribu ahli PAS mahu kaki ponteng mesyuarat naik, itu hak merekalah!"
-ABU-

Kerajaan lepas beri BRIM subsidi bersasar dikatakan rakyat dimanjakan dan disuruh bekerja sendiri untuk peroleh pendapatan

Kerajaan lepas beri BRIM (subsidi bersasar) dikatakan rakyat dimanjakan dan disuruh bekerja sendiri untuk peroleh pendapatan.
Tapi, rakyat digalak menderma melalui Tabung Harapan untuk bantu kerajaan kurangkan beban hutang.
3 persoalan:
1. Adakah dulu rakyat ditindas seperti yang dicanang atau dimanjakan oleh kerajaan lepas?
2. Kerajaan hari ini dipilih untuk bekerja membantu rakyat atau rakyat sebenarnya yang bantu kerajaan?
3. Kalau rakyat disuruh berusaha sendiri mencari pendapatan bukankah tanggungjawab kerajaan memberi contoh terbaik dengan berdikari menjadikan ekonomi negara lebih baik daripada apa yang ditinggalkan kerajaan lepas?
#certot

MELIHAT IMPLIKASI DALAM PENDEKATAN DAKWAH KISAH MUSA AS MENDEPANI FIRAUN

MELIHAT IMPLIKASI DALAM PENDEKATAN DAKWAH: KISAH MUSA AS MENDEPANI FIRAUN
Dalam mensyarahkan fiqh maalat (hukum sesuatu perbuatan adalah melihat kepada kesannya), Abdussalam Aayat Saied memetik huraian perintah Allah SWT kepada Musa AS:
اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
Maksudnya: "Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas. Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga dia beringat atau takut." (Surah Toha 20: 43-44)
Ibn Qayyim menyebut dalam I’lam al-Muwaqqi’in: “Allah Ta’ala menyuruh berlemah-lembut dalam kata-kata kepada musuh terbesarNya, yang paling berat kekufurannya dan permusuhannya kerananya, supaya tidak berlaku seperti apabila menggunakan kata-kata yang kasar kepadanya... menjadi penyebab kepada dia semakin jauh dan tidak tahan untuk (mendengar) ditegakkan hujah (kebenaran), maka Allah melarang mereka dari perkara yang harus ini (menggunakan kata-kata kasar ke atas orang yang zalim) supaya tidak berlaku perkara yang lebih dibenci kepadaNya SWT.”
(Lihat kertas kerja beliau al-Manhaj al-Maqasidi Wa Atsaruhu Fi Taqdir al-Masalih Wa al-Mafasid.)
Komen saya: Musa AS kemudiannya beralih kepada pendekatan nada yang keras apabila Firaun mula melanggar batas kemanusiaan dan ‘common sense’ (Lihat al-Isra: 102-103, al-A’raf: 129).

Sejujurnya saya kurang selesa dengan isu bilangan MP non muslim dlm PH yang mula dijaja pada hemat naif saya sentimen ini amat berbahaya jika dibiarkan perbincangan secara terbuka dan tidak terkawal

Sejujurnya saya kurang selesa dengan isu bilangan MP non muslim dlm PH yang mula dijaja...pada hemat naif saya..sentimen ini amat berbahaya jika dibiarkan perbincangan secara terbuka dan tidak terkawal..
Rakyat sudah membuat keputusan..saya ambil pendekatan hormati keputusan tersebut!
Saya yakin MP PAS akan memainkan peranan yang sebaiknya untuk menjadi penasihat dan pengkritik yang baik kpd pemerintah dalam urusan2 ini sebagai pembangkang..
Nasihat bagi diriku...sebagai ustaz jalanan..aku perlu lebih berusaha membawa watak indah Islam untuk semua...agar ia menjadi watak2 agamawan yang bakal diberi pertimbangan dan pilihan kpd rakyat dalam pemilihan2 akan datang...
Pagi ini aku cuba hirup udara baru dan cabaran baru dalam juangku..
Salam sayang untuk semua :-)

Sifir ambe senang Walau kalah dengan 1 Undi pun kalah tetap kalah

Sifir ambe senang..
Walau kalah dengan 1 Undi pun..kalah tetap kalah..
Walau merosot majority besar mana pun..menang tetap menang..
Muhasabah peringkat jentera setempat...cakna kpd masyarakat..jangan datang bermusim..usaha terus usaha...bawak qudwah terbaik..
Yang kalah teruskan usaha..
Yang menang mantapkan khidmat..
Sudah2lah menyindir..sudah2lah kutuk sesama sendiri...
Bangun..bina generasi dalam kapsiti tersendiri..
Yang menang..
Jaga Amanah rakyat..bangunkan rakyat dan negara..jaga agama untuk semua...
Yang kalah...
Kekal jadi pengimbang yang baik..tegur andai salah...sokong sekiranya benar dan tepat...
Tidakkah itu amalan demokrasi?
Jauh dari itu...bukankah ini ajaran agama yang murni?
Salam sayang untuk semua :-)