Apabila tiba sakaratul maut tatkala roh berada di halkum kita akan diperlihatkan buat kali terakhir kehidupan dunia kita dan buat pertama kali alam yang akan kita kunjungi dengan melihat wajah Malikut Maut

Apabila tiba sakaratul maut, tatkala roh berada di halkum kita akan diperlihatkan buat kali terakhir kehidupan dunia kita dan buat pertama kali alam yang akan kita kunjungi dengan melihat wajah Malikut Maut. Buat diriku dan mereka yang buta seperti aku, kita juga akan diperlihatkan keadaan itu sekali pun hari ini kita buta.
Alangkah malangnya kita kalau di saat itu kita buat pertama kali dapat melihat dan diperlihatkan akan segala tanda-tanda keburukan hidup kita akan datang yakni di alam barzah dan akhirat. Sudahlah di dunia ini kita dikurniakan Allah buta, sebaik dibuka hijab kita tatkala mengadap sakaratul maut yang kita lihat adalah kegelapan masa depan.
Namun, alangkah beruntungnya kita yang tidak pernah melihat dunia ini sejak lahir atau selepas beberapa lama dari kelahiran kita, Di saat kita menghadapi sakaratul maut kita diperlihatkan pula dengan keadaan anak-anak yang soleh sedang mendoakan kita yang menuju perjalanan mati, bahagianya kita ketika itu. Kita juga diperlihatkan wajah malaikat maut yang berseri-seri untuk menyambut roh kita yang ketika itu amat rindu kepada penciptaNya, kita juga ketika itu rasa tidak sabar untuk bertemuNya. Kita juga ditunjukkan masa depan yang baik bila menuju alam baru.
Allahu akbar! ketika itu kita tidak akan menyesal menjadi buta hari ini sebaliknya merasa beruntung kerana meninggalkan dunia yang tidak kekal dan penuh dengan fitnah ini. Marilah di hari jumaat ini kita yang buta ini renungkan bersama akan nikmat Allah yang telah Allah kurniakan kepada kita selama kita di bumiNya walau dalam keadaan buta. Bukankah Allah beritahu bahawa akan Dia gantikan penglihatan kita yang ditarik ini dengan syurga? Lalu, bersyukurlah kita dengan buta dan redhalah kita dengan segala ketentuanNya.
Semoga aku dan kita semua berjaya di dunia lebih-lebih lagi di Akhirat kelak. Selamat bertemu di jannah Allah bila tiba masanya nanti. Jangan lupa baca surah Al-Kahfi hari ini sekurang-kurangnya 10 yang pertama dan 10 yang terakhir.
Wa Allahu alam.
07/04/2019
2 Komen:
Rosli Sukiran
07-04-2019, 02:10:36
Tentu saja ko akan disambut dgn seri dan senyum mesranya..
Salmah Mat Zain
07-04-2019, 02:10:36
Ya Allah saudara Nor Azman Bin Sukerman rupanya tak dapat melihat tapi mampu menulis panjang mhurai dgn teliti situasa politik msia. Besarnya anugerah akal yg Allah hadiahksn . Moga sentiasa dalamLindungan Allah

Tinggalkan Balasan

Tên của bạn *
Email *
Cảm nhận *