Coretan Peguam Siri 486 SPEAKER Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini

Coretan Peguam (Siri 486)
SPEAKER
Saya ditanya rakan namun saya tidak ada jawapan di atas persoalan ini.
A dan B membantah perlantikan Speaker Dewan Rakyat.
A dan B keluar beramai ramai sebagai tanda protest dan challenge validity appointment Speaker berkenaan.
Point of order dibangkitkan.
A dan B masuk kembali ke dalam Dewan untuk mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan di hadapan Speaker yang dibantah.
Persoalan undang undang yang saya cuba fahamkan atas soalan yang ditanya ialah adakah sah atau tidak seseorang wakil rakyat mengangkat sumpah di hadapan Speaker yang dikatakan tidak sah atas perlantikan beliau.
Adakah protest ini wajar berterusan atau hanya sementara.
Secara mudah saya berfikiran adalah tidak sah solat saya jika saya masih mengikut imam yang saya yakin sudah terbatal solat beliau. Tetapi analogy ini atas ibadat dan bukannya perlantikan di dalam dewan.
Dalam undang undang dipanggil ‘void ab initio’ (to be treated as invalid from the outset)
Sekian.
17/03/2019
24 Komen:
Mohd Ridzuwan
17-03-2019, 02:05:29
Apa kesalahan perlantikan tersebut. Siapa perlu jawab point of order, jka speaker/chair masih belum ada. Bengong takiyudin.Point of Order Definition: A term of parliamentary law and procedure which refers to an interjection during a meeting by a member, who does not have the floor, to call the attention of the chair to an alleged violation or breach of the assembly's or meeting's rules of order. Related Terms: Question of Privilege.
Hasif Hasan
17-03-2019, 02:05:29
Cuba explain in simple malay. Rakan rakan fb lain juga ingin faham
Mohd Ridzuwan
18-03-2019, 04:32:54
Chairman/speaker masih tak dilantik. Bila takiyudin sebut point of order, yg perlu menjawab adalah speaker, tetapi speaker masih belum dilantik.. so what..
Hasif Hasan
18-03-2019, 04:32:54
Mohd Ridzuwan tq tq ?
Rozeman Din
19-03-2019, 04:24:48
Mohd Ridzuwan tarik baliklah royalti 5 peratus tu pada kerajaan PAS
Mohd Ridzuwan
19-03-2019, 04:24:48
hahahaha... jauh doh gi.
Mohd Zaini B Idris
20-03-2019, 04:24:00
Bukan dia point of order ke SU dewan rakyat ke tadi?makanya SU buat dek selambee dgn dia..dia bkn chair ...hahaha..btl ler ckp KJ tadi nk point of order tggu esok atau rabu laaa..bengong2
Segamat Rel
20-03-2019, 04:24:00
Apa nak kecoh2. Standing Order je. Suh ahli Yang Berhormat baca peraturan 99A. Sebab ada 'A' boleh faham peraturan asal cuma ada peraturan 99. Dewan jugak yang pinda masukkan peraturan 99A lepas peraturan 99. Sekarang peraturan 99A dah ada, apa lagi... Lagipun, SU Dewan ada sebut surat tarikh 2/7. Hanya ada satu pencalonan sahaja & tiada pengundian. Jadi, apa masalahnya?
Asiah Abd Jalil
21-03-2019, 04:32:16
Can be cured by Standing Order 99A.
Hasif Hasan
21-03-2019, 04:32:16
Benar. Semacam Seksyen 422 Criminal procedure code
Rozeman Din
22-03-2019, 04:18:24
Saya nampak sabgat tidak bijaksana bila ahli ahli parlimen kita keluar parlimen atas bantahan tersebut yg dimulakan oleh SU PAs Dato Taki...akhir dtg masuk dewan angkat sumpah.Rakyat xnak pemimpin pemimpin byk nergaduh sesama sendiri bkn serius bcg psl keperluan dan masalah rakyat
Mohd Ridzuwan
22-03-2019, 04:18:24
Apa yg penting.... duit najib bawa keluar negara ... kat mana. Siapa yg paling bijak ..sila pergi ambil bawa balik. Wujudkan balik pinjaman pelajaran mara dan subsidi gula, minyak masak dll. Gula baru naik 20 sen, teh air naik 50 sen dah secawan. Kaya peniaga ambil kesempatan... dari ekonomi yg taufan.
Noriah Mat Saman
23-03-2019, 04:20:00
Baca peraturan 95.kalau x ikut peraturan 4(1),its treated as irregularity.can be cure
Jamaludin Yahya
23-03-2019, 04:20:00
Kerajaan PH, mewar warkan Malaysia baru, betul ke? Hari pertama , peraturan perlantikan speaker dah dah dilanggar tidak mengikut peraturan...ape kelas?
Fuad Othman
24-03-2019, 04:18:57
Mayb notis 14 hari tu formality sahaja. Dia x jdkn pelantikan tidak sah.
Arian Muhamad
24-03-2019, 04:18:57
Isu teknikal yg tdk ada rujukan sahih,taki rujuk kenyataan tpm dlm malaysia kini.sdg setiausaha dewan sdh maklum terima surat pd 2hb julai iaitu 14 hr sblm bersidg.nk protes tunjuk x puah hati ko pengerusi dewan bena ?
Sky Leng
25-03-2019, 04:14:55
Tu dia walaupun sekali sekala tuan peguam kita mencelah...pedas juga siapa yg makan cili kan....
Azim Salim
25-03-2019, 04:14:55
Nampak xbijak bila org lain buat,kalu nk nmpak bijak kne join ph..buat bnde bodoh pun ttp nampak bijak..
Hj Musyiri Peet
26-03-2019, 04:13:10
bagi saya, ianya adalah irregularities dan curable..kalau secara anologi, di bawah undang2 jenayah, ia tidak berlaku substantial misscarriage of justice under section 422 CPC
Ibnu Mahmood
26-03-2019, 04:13:10
Parlimen terima notis pencalonan Speaker pada 2 Julai, mematuhi syarat di bawah Perkara 57 Perlembagaan Malaysia: Setiausaha Dewan Rakyat - Bernama
Kamarudin Muhamad
27-03-2019, 04:11:54
Apa yang penting sah ke tak sah.
Jenn Jusof
27-03-2019, 04:11:54
Kna masuk balik laa kae xleh elaun plokk
Mohd Taib