Itu pun tak tahu Siapa yang seumur hidup tidak pernah menerima ayat atau dialog seperti diatas

"Itu pun tak tahu?"
.
.
Siapa yang seumur hidup tidak pernah menerima ayat atau dialog seperti diatas ?
Lantas saya bertemu dengan beberapa orang ustaz, pensyarah universiti dan perunding motivasi.
Bertanyakan tentang ayat tersebut.
Soalan saya berbunyi:
Apakah Nabi Muhammad pernah mengucapkan ayat seperti itu ?
Jawapan yang saya terima ialah - TIDAK. Rasulullah TIDAK PERNAH mengucapkan ayat seperti itu.
Jadi, apa yang Nabi buat jika umatnya dalam keadaan jahil, tidak tahu atau kurang ilmu ?
Jawapannya ialah. Nabi akan terus memberikan jawapan atau solusi TANPA MENJATUHKAN MARUAH SESIAPA.
Apabila seseorang bertanya tentang sesuatu perkara. Ada beberapa situasi akan berlaku.
1. Orang yang bertanya tidak tahu.
2. Orang yang ditanya ada kemungkinan tahu tentang apa yang ditanya.
3. Orang yang bertanya menghormati orang yang ditanya.
4. Orang yang ditanya berada dikedudukan lebih mengetahui.
Ini membawa maksud. Orang yang bertanya mengharapkan jawapan dari orang yang ditanya.
Tetapi, sekiranya orang yang ditanya juga tidak mempunyai jawapan. Maka, dengan menjawab - Maaf, saya tak tahu. Adalah jawapan paling bijak.
.
.
Kenapa status saya kali ini sangat berlainan dari semua status saya sebelum ini ?
Beberapa hari lalu, telah berlaku satu dialog yang menyebabkan saya amat-amat tersinggung.
Kejadian berlaku dalam sebuah masjid.
Saya telah bertanyakan kepada seorang ustaz tentang satu hukum, yang saya sendiri tidak pasti.
"Ustaz, apa hukumnya apabila hukum faraid itu tidak dilakukan dalam kadar waktu paling cepat selepas kematian seseorang?"
Jawapan yang saya terima:
"Itu pun awak tak tahu?"
Dan ramai jemaah mentertawakan saya.
YA. Kerana saya tidak tahu maka saya bertanya.
Selepas itu saya mendiamkan diri.
.
.
Kemudian. Berlaku satu lagi peristiwa dimana seorang sahabat saya agak kurang fasih berbahasa Inggeris.
Bila beliau bertutur dalam bahasa Inggeris, terlalu banyak kesilapan berlaku.
Dan, kerana kesilapan itu beliau telah disindir.
Paling menghibakan. Apabila beliau bertanya apakah jawapan atau ayat yang betul ?
Jawapan yang diterima sungguh menghiris kalbu.
"Itu pun you tak tahu?"
.
.
Sekarang. Terbit satu persoalan dalam fikiran saya yang sungguh dhaif, kerana saya sendiri pun banyak yang saya tak tahu.
Apakah jawapan: "Itu pun tak tahu?" Boleh menaikkan darjat orang yang ditanya ?
Dan dalam masa yang sama. Ayat - "Itu pun tak tahu?" Boleh dan berupaya - MEMANDAIKAN BANGSA ?
.
.
Abang Long.
Penjual DADIH yang menulis.
10/04/2019
24 Komen:
Khairulaniza Khairuddin
10-04-2019, 02:08:06
Itu pun tak tahu ...ayat yang akan membunuh keinginan pelajar-pelajar kelas hujung untuk bertanya lagi. Terus jatuh self esteem.
Mohamad Feroz Zaini
10-04-2019, 02:08:06
Benar puan Khairulaniza Khairuddin. Ianya sudah pasti mencederakan emosi penanya, khususnya pelajar yang berkeinginan untuk belajar.
نورول ارهم
11-04-2019, 04:52:34
Bagi saya orang yg bercakap seperti itu macam menunjukan kesombongan pada dirinya Kalau orang bertanya kepada sepatutnya kita jawab soalan kalau tahu dgn soalan yg di tanya, kalau x tau nak bg jawapan lbh baik diam atau berterus terang mengaku tidak tahu Jangan perlekehkan org lain seolah-olah dirinya hebat sgt
Mohamad Feroz Zaini
11-04-2019, 04:52:34
Benar sekali. Kita sepatutnya memberikan jawapan yang boleh memandaikan seseorang. Bukan membodohkan.
Nora Isma Fuad
12-04-2019, 04:44:17
Ayat yg Tak sepatutnya digunakan.
Mohamad Feroz Zaini
12-04-2019, 04:44:17
Ayat yang menghinakan. Kan cikgu Nora Isma Fuad ?
Nora Isma Fuad
13-04-2019, 04:50:28
Betul. Tak semua org tahu, apa yg Kita tahu. Dan Tak semua perkara juga Kita tahu
Hamidah Mahmud
13-04-2019, 04:50:28
Teringat kisah semalam dengar seoramg Ustaz berceramah...ada seorang Arab Badwi membuang air kecil dalam Masjid...semua sahabat Baginda memarahi Arab Badwi tersebut.Rasulullah SAW melarang mereka memarahi Badwi tersebut kerana menurut kata Baginda Badwi tersebut tak tahu dan menjelaskan kepada Badwi tersebut..Itulah akhlak Rasululullah SAW..bukan menyoal semula..kita bertanya sebab kita tak tahu..dan sebagai seorang Daie dia sepatutnya menjawab walaupun mungkin orang lain tahu jawapan tersebut
Mohamad Feroz Zaini
14-04-2019, 04:43:22
Betul tu puan Hamidah Mahmud. Kita sepatutnya memberikan jawapan yang memandaikan seseorang.
Hamidah Mahmud
14-04-2019, 04:43:22
Mudah-mudahan ustaz tersebut sedar kesilapan beliau dan tidak mengulangi lagi..
Mohamad Rizal
15-04-2019, 04:27:17
Wah status ni tiba tiba mengingatkan saya pada satu kes. Ya berlaku kepada saya.Saya bertanya kepada seorang ustaz. Jawapan balas seperti di atas. Itu pun tak tahuTu pun nak nak tanya.Tak pernah belajar ke kat sekolahRajin sikit baca buku.Jangan asyik nak tanya aje
Mohamad Feroz Zaini
15-04-2019, 04:27:17
Memang benar tuan Mohamad Rizal. Sepatutnya kita mendapat jawapan, bukan penghinaan.
Mohamad Rizal
16-04-2019, 04:26:41
Betul Abang Long Mohamad Feroz Zaini marah pun ada sedih pun ada. Last sekali tak dijawap pun soalan saya.
Mohamad Feroz Zaini
16-04-2019, 04:26:41
Mohamad Rizal - nampak tak kesan buruk ayat itu ?
Mohamad Rizal
17-04-2019, 04:25:17
Betul abang long kalau ikut darah muda saya habis ustaz tu hahaha
Ruhana Zaki
17-04-2019, 04:25:17
Ayat yang pernah saya dengar: itupun nak kena ajar?Bagi saya, sangat biadap dan menunjukkan kesombongan diri sedangkan orang yang mengajukan ayat itu ternyata banyak aib yang terserlah. Namun berasa dirinya sangat bagus serba-serbi.
Mohamad Feroz Zaini
18-04-2019, 04:34:17
Kalau ayat itu tidak pernah diucapkan oleh Rasulullah. Maka sebenarnya ayat itu ayat dari siapa ? Mungkin syaitan.
Ida Haryani
18-04-2019, 04:34:17
Ayat tu ayat pembunuh semangat org nak belajar dan memperbaiki diri.
Mohamad Feroz Zaini
19-04-2019, 04:26:35
Betul.
Haitun Kamarazaman
19-04-2019, 04:26:35
Saya sendiri.pernah dimalukan seorang ustazah di surau sambil tergelak2..sebabnya saya bertanya ttg ssuatu hukum.
Mohamad Feroz Zaini
20-04-2019, 04:17:13
Sebab kita tak tahu, maka kita bertanya, kan cikpuan Haitun Kamarazaman
Haitun Kamarazaman
20-04-2019, 04:17:13
Yer..saya rasa terhina..tapi rasa terhina tu buat saya nekad belajar. Alhamdulillah ada orang lain yg baik Allah hantar utk terangkan kpd saya. Saya rasa ustaz ustazah begini akn myebabkan orang jahil mjauhi agama. Sebab mereka dimalukan.
Mohamad Feroz Zaini
21-04-2019, 04:20:43
Haitun Kamarazaman - Betul. Tak ikut cara nabi.
Ady Mohamad
21-04-2019, 04:20:43
F

Tinggalkan Balasan

Tên của bạn *
Email *
Cảm nhận *