Kerajaan lepas beri BRIM subsidi bersasar dikatakan rakyat dimanjakan dan disuruh bekerja sendiri untuk peroleh pendapatan

Kerajaan lepas beri BRIM (subsidi bersasar) dikatakan rakyat dimanjakan dan disuruh bekerja sendiri untuk peroleh pendapatan.
Tapi, rakyat digalak menderma melalui Tabung Harapan untuk bantu kerajaan kurangkan beban hutang.
3 persoalan:
1. Adakah dulu rakyat ditindas seperti yang dicanang atau dimanjakan oleh kerajaan lepas?
2. Kerajaan hari ini dipilih untuk bekerja membantu rakyat atau rakyat sebenarnya yang bantu kerajaan?
3. Kalau rakyat disuruh berusaha sendiri mencari pendapatan bukankah tanggungjawab kerajaan memberi contoh terbaik dengan berdikari menjadikan ekonomi negara lebih baik daripada apa yang ditinggalkan kerajaan lepas?
#certot
03/04/2019
25 Komen:
Hakimie Mahmood
03-04-2019, 02:07:21
Mmg matlamat BR1M ialah subsidi bersasar..biasalah org kita..bila dh x de baru nk kenang..nk ambik tahu..nk ambik rasional..
Azrul Hisyam Norsidek
03-04-2019, 02:07:21
Jika betul dihapus mungkin ada hikmah lain.Insyaa Allah.
Dahlia Dahalan
04-04-2019, 04:46:52
1. Rakyat ditindas dengan cara pulangan daripada kutipan gst yang berbilion tidak datang kembali kepada rakyat. Dalam masa tempoh masa gst dikutip perbelanjaan sektor awam dikuncupkan, secara am semua harga barangan di pasaran memjadi lebih mahal. Cara kutipan gst yg berlapis dan dikenakan kpd semua golongan masyarakat tidak kira kaya, miskin dan sederhana atau fakir. Gst yg dikutip untuk pembangunan digunakan untuk membayar hutang negara/ kerajaan BN2. Kerajaan hari ini dipilih sebagai alternatif kpd kerajaan lama yg semakin kurang relevan, pengurusan ekonomi yg lemah serta bg menggantikan ketua negara yg tidak lagi mendapat kepercayaan dan hormat drpd rakyat. Merujuk kpd tabung harapan ia adalah tabung yg dibuat atas sahutan keraajaan baru terhadap permintaan rakyat Tiada paksaan untuk menyumbang ke tabung ini.3. Semua orang yg dewasa, sihat dan berakal perlu cari pendapatan sendiri. Kerajaan yg baik adalah kerajaan yg akan meningkatkam sumber ekonomi dan pendapatan negara di samping menguruskan hutang dan liabiliti negara secara efisyen. Takkan kau anggap Tabung Harapan itu sebagai Tabung Income keraajaan PH kot? Ini macam kesimpulan karangan ekonomi budak tahun 3.4. Jawapan tambahan:Ramai pro bn (namely Joe Najib) tulis merungut konon kroni diambil kerja (cth Dr Mohammed Abdul Khalid). Ambil pakar melayu marah ye...hem jadi ambil yg tak sepupu, ipar duai mcm jho low terbaik lah ye?Ambil positif cikgu...PH yg diatas masih melayu, apabila sekarang giliran PH mengurus negara maka berilah sokongan. Bawalah negara ke arah politik matang. Jadikan 2 parti ini kuat dan dapat menjadi sandaran kita bangsa Melayu. BN khasnya Umno terlalu banyak parut dan penyakit, biar mereka cuci penyakit san rumah mereka dahulu.
Azrul Hisyam Norsidek
04-04-2019, 04:46:52
Simplistic analysis dan tak berminat ulas sebab tiada kaitan dengan post saya.
Guna Seernyanathan
05-04-2019, 04:43:31
Dahlia Dahalan Jawapan yang cekap dan praktikal!
Dahlia Dahalan
05-04-2019, 04:43:31
jawapan cikgu tu mmg mudah. Mcm tu ke cara cikgu semak jawapan murid? beri soalan umum maka terbuka la untuk interpretasi..tak kisah pun jika cikgu tak mahu ulas. Tiada rugisedikit pun, melainkan cikgu ini pakar politik atau ekonomi.thanks
Azrul Hisyam Norsidek
06-04-2019, 04:52:01
Saya tak perlu semak jawapan akak.Akak boleh terus beri komen di sini.Silakan saya tiada masalah.
Dahlia Dahalan
06-04-2019, 04:52:01
cikgu...itu analogi sahaja.done commenting.
Azrul Hisyam Norsidek
07-04-2019, 04:49:38
Ok?
Dahlia Dahalan
07-04-2019, 04:49:38
untuk rakan-rakan cikgu sekiranya ada, yg rasa gundah gelana sbb brim akan perlahan-lahan dihentikan. betul juga rasnya pendapat ini.
Azrul Hisyam Norsidek
08-04-2019, 04:33:15
Tq
Dahlia Dahalan
08-04-2019, 04:33:15
oh maaf! gundah gulana..baru betul ?
Khaliq Rahmat
09-04-2019, 04:37:30
cikgu..saya ada soklan..pukul berapa datuk harimau?..
Azrul Hisyam Norsidek
09-04-2019, 04:37:30
Tanya den ke datuk harimau?
Khaliq Rahmat
10-04-2019, 04:39:10
Azrul Hisyam Norsidek hihi..datuk dan harimau dan cikgu
Azrul Hisyam Norsidek
10-04-2019, 04:39:10
Semua lain jawapan
Khaliq Rahmat
11-04-2019, 04:32:15
Azrul Hisyam Norsidek tau xpe..duit brim tu dtg drpd mana cikgu..
Azrul Hisyam Norsidek
11-04-2019, 04:32:15
Enlighten me please
Khaliq Rahmat
12-04-2019, 04:28:17
Azrul Hisyam Norsidek xpe la cikgu.sajo jo nk ngaco ptg2 ni..secara keseluruhan saya bersetuju dgn apa yg cikgu cuba luahkan..n saya faham cikgu cuba bagi lay man term..skrg ni byk uncertain issues sbnrnya..
Azrul Hisyam Norsidek
12-04-2019, 04:28:17
Takpe kalau den ada masa den baca.Silakan beri komen di sini tiada masalah.
Khaliq Rahmat
13-04-2019, 04:32:07
Azrul Hisyam Norsidek ??
Mohamad Hanif
13-04-2019, 04:32:07
Yup dulu di dindas Tapi sekarang makin ditindas. Ni bagi den la yo kalu xsutuju jgn marah haaaaa ?
Ab Rahman Muhamad
14-04-2019, 04:26:41
Rasa mcm nak jwb 3 persoalan tu.. boleh ker tuan tanah??
Zakiah Zin
14-04-2019, 04:26:41
Well said cikgu
MFadly Ismail
15-04-2019, 04:18:14
mahukan politik matang, tapi masih mengamalkan ‘politik kebencian’ dan ‘politik persepsi’. cerita pasal dasar kerajaan, mesti jugak nak salahkan bn ?‍♂️. dah mcm budak2 pulak hari2 nak menyalahkan orang lain ?

Tinggalkan Balasan

Tên của bạn *
Email *
Cảm nhận *